недеља, 6. септембар 2015.

Titu treba podizati spomenike i muzeje

Pozajmljeni intervju: Vjekoslav Perica, istoričar


Veličina slova: Decrease font Enlarge font
Photo: Stock
Objektivna nastava povijesti na ovim prostorima mora objasniti učenicima i studentima da su, promatrano u svjetskom kontekstu i dugom trajanju, ovi mali balkanski narodi u tisuću godina najvećim dijelom tog vremena bili robovi, kmetovi, kolonizirani urođenici ili kao danas, u polukolonijalnom statusu. Samo je period titoizma od sredine 1950-ih do kraja 1980-ih bio iznimka u tom dugom trajanju: samo tada, nikad prije ni poslije, ovi su narodi dobili priliku za autonomni društveno-ekonomski razvoj, modernizaciju i nacionalnu emancipaciju koju nitko izvana nije sputavao nego su je i pomagali
Vjekoslav Perica je rođen u Splitu, doktorirao historiju na američkom University of Minnesota – Twin Cities i živi u SAD od 1991.g. U regionu je nekoliko mjeseci godišnje, kako kaže, u prolazu ili na službenom putu. Na riječkom Filozofskom fakultetu od 2007. predaje svjetsku historiju. Fokus njegovog interesovanja je fenomen modernih nacionalizama i odnos religije prema njima. Autor je knjiga “Balkanski idoli. Religija i nacionalizam u jugoslavenskim državama”, “Sveti Petar i Sveti Sava. Sakralni simboli kao metafore povijesnih promjena” i sa Mitjom Velikonjom koautor knjige “Nebeska Jugoslavija”, čija je tema povezanost političkih mitologija i pop-kulture. Nedavno je u Hrvatskoj promovirana njegova nova knjiga „Pax Americana na Jadranu i Balkanu: mirovne misije SAD-a prema međunarodnoj historiografiji, popularnoj kulturi i kulturi sjećanja, 1919. – 2014.”
Dominantni tip religioznosti na ovim prostorima je nametnula Srpska pravoslavna crkva. Ona je unatoč porazima u koje je Srbe vodila, uspjela „prekrstiti“ ljute protivnike: hrvatski katolicizam i bosanski islam, iako ovi toga nisu ni svjesni, a ako i jesu to će poricati. Ovi su zaglibili u ono što je svojstveno svetosavlju, dakle etnofiletizam, obožavanje historije, apoteoza države i plemena, kult mučeničke nacije, kolektivno samosažaljenje, mitomanija, pesimizam, slavljenje smrti
*U knjizi “Nebeska Jugoslavija” kažete da su ustaška NDH i Tuđmanov režim međusobno sličniji nego što su bili Titov i Castrov model komunizma 1960-ih: kako gledate na vladavinu HDZ-a u Hrvatskoj, a kako u BiH?
Hrvatski fašizmi ne samo da imaju kontinuitet nego je suvremeni u nekim aspektima gori od onoga iz Drugog svjetskog rata. Nije dovezen u okupiranu Hrvatsku na talijanskim vojnim kamionima, niti ga je nadgledao gestapovski general u Zagrebu kao što je bilo 1941, i nije se potom jedva održao četiri godine uz masovni otpor srpskih i hrvatskih antifašista koji su ga porazili. On je u drugom historijskom naletu krajem dvadesetog vijeka osvojio srca većine Hrvata, bio je njihov masovni slobodni demokratski izbor. Ustaštvo je, baš kao i četništvo u Srbiji, rehabilitirano kao organizacija za borbu protiv komunizma i kao žrtva komunizma, a komunizam je demoniziran kao najveće zlo u povijesti. To se danas uči u školana i crkvama. To da je toj „hrvatskoj državi“ u zbilji  glavni cilj i dostignuće bio genocid nad Srbima i Romima, Holokaust nad Židovima, i masovni ratni zločini nad hrvatskim antifašistima, se ne spominje, osim na nekim inozemnim press konferencijama. Genocid nad srpskim narodom započet u NDH i zaustavljen od srpskih i hrvatskih antifašista, naknadno je ostvaren. Hrvati su nekoliko puta birali na vlast Hrvatsku demokratsku zajednicu koja je rehabilitirala hrvatski fašizam, a osuđena je i zbog pljačke i korupcije. Doduše dva puta su birali i tobožnje lijeve stranke. Ali ne zato što su Hrvati politički skretali ulijevo, nego kada bi privremeno spoznali koliko su ih hadezeovci opljačkali. Dalje, umjesto masovnog antifašističkog pokreta kao prije 70 godina, ovom neofašizmu u Hrvata se suprotstavljala tek šačica nepopularnih antifašista i udruga za ljudska prava, jedan čudak - demokratski izabrani predsjednik, sad već zaboravljen i ušutkan, grupa čudaka fratara iz Bosne koji u svojoj Crkvi imaju slab utjecaj i jedan satirični časopis koji već odavno ne izlazi. HDZ i hrvatski nacional-katolicizam su od 1990. do danas očistili iz hrvatstva sve na što bi normalan i kulturan Hrvat mogao biti ponosan, a proizveli ogroman materijal za stid i sram. Obnovili su niz simboličnih elemenata NDH, ugušili sjećanje na antifašističku borbu, proglasili domoljubljem nacionalne mitove koji relativiziraju ili poriču genocidne zločine. Konačno, hrvatsko-muslimanski rat u BiH 1993-94., i njegovi utjecajni apologeti u hrvatstvu danas, pokazao je da u hrvatstvu žive i ustaški i mačekovski pristupi prema BiH i da današnje hadezeovske struje i u Hercegovini i Zagrebu čekaju isto što i vodstvo Republike Srpske, a to je podjela BiH.
Photo: Sergej Drechsler/Novilist
*Znači li to da se devedesete mogu vratiti?
Srpski nacionalizam već 30, a hrvatski 25 godina, dominiraju svaki u svojoj etno-sekti i zagađuju okoliš. Srpski je bio najjači osamdesetih i devedesetih, ali je poslije 2001. u relativnom slabljenju u odnosu na hrvatski nacionalizam. Hrvatska je danas najjača scena etničkog i klerikalnog nacionalizma na Balkanu, oko ovog bi se trebalo složiti sa Slavojem Žižekom. Samo je srpsko-hrvatski sukob mogao izazvati onakav rat kao rat u Hrvatskoj i BiH 1991-95. Albanci, Bosanci, Slovenci i Crnogorci igrali su sporedne uloge. Dvadeset godina poslije rata u Hrvatskoj i BiH, glavni nacionalizmi se ne mijenjaju. U bivšoj Jugoslaviji bilo je svakih desetak godina: novi ustavi, ustavni zakoni, reforme, sistem se stalno mijenjao i u teoriji i praksi. Slično, u zapadnoj Evropi nakon Holokausta i ratnog pokolja pedesetak milijuna ljudi, Willy Brandt kleči u Aušvicu već 25 godina poslije rata, a 35 godina do rata, bivši ratni protivnici opet oblače uniforme u britanskoj humorističkoj televizijskoj seriji 'Alo, 'alo, zezaju se s nacionalnim stereotipima i ratnim mitovima. A na Balkanu 20 godina od kraja rata, pomirenje se ne nazire. U sportskim arenama viču ubij i zakolji, fašisti marširaju po ulicama, podižu se međusobne tužbe za genocid, priređuju se vojne parade, provokativne komemoracije, vlastodršci se natječu u podilaženju nacionalizmu, vazda ista mitomanija iza koje traje tranzicijski kriminal, korupcija i međuetnička mržnja do sudnjeg dana.  
*Ipak, na političkoj sceni postoje i mekše struje u odnosu na tvrde nacionaliste o kojima govorite?
Rijetki razumniji politički lideri su privremeno, poput predsjednika Stipe Mesića u Hrvatskoj - srbijanski liberalni premijer Đinđić nije ni dobio priliku jer je ubijen tek što je izabran -  pokušali obuzdati ekstremizam. Stanje se nije promijenilo. Lažni ljevičari i tobožnji umjereni liberalni nacionalisti poput Milanovića u Hrvatskoj ili Tadića u Srbiji su tvrdim nacionalistima bili otprilike ono što je Tuđman bio Miloševiću i obratno. Danas su kao i uvijek nacionalisti na vlasti i u Beogradu i u Zagrebu. Jedni druge trebaju, ako dođe do radikalne smjene u jednom od ova dva centra, pada i onaj drugi. Ulično ustaštvo i četništvo toleriraju se poput folklora. Od 2000., kad je u Hrvatskoj prijetnju državnim udarom blokirao predsjednik Mesić, ideje državnih udara i vojnih pučeva vrte se po mnogim glavama. Najvjerojatnije će, ipak, samo nastaviti rituale koji prolongiraju mržnju. Od dvomiljunskog srbijanskog cirkusa na Gazimestanu 1989. kao uvertire u balkansku tragediju prošlo je četvrt stoljeća, ali nedavno smo gledali hrvatsku verziju iste šovinističke farse s implicitnom najavom „oružanih bitaka koje nisu isključene“ - vojnu paradu  povodom 20. godišnjice operacije “Oluja”. Balkanske državice životare kroz svoja mitomanska prepucavanja, religijsko-nacionalne rituale, međunarodne nastupe sportskih reprezentacija nabijene politikom, te ispraznu državnu pompu financiranu na dug iz prazne državne blagajne. Ako već nema zdravog razuma, kako to da na Balkanu poslije trideset godina nacionalističkog terora ne djeluju faktori poput monotonije, umora, dosade? To je sve jednom šokantno, i dalje je odvratno, ali je poslije nekoliko desetljeća postalo naprosto dosadni kič i u nebo vapijuća glupost. Nacionalistička pornografija je amaterska, nemaštovita, koristi uvijek iste slike i priče, ali milijune ovdašnje populacije to i dalje uzbuđuje.
Na ovim prostorima najvažniji procesi se odvijaju u simboličnoj i kulturnoj sferi a ne ekonomskoj kao u razvijenim zemljama. SFRJ živi u svijetu simbola, mitova i sjećanja ali i postjugoslavenske etničke države su samo simboli, mitovi i rituali i ništa više. Neprimjereno je uspoređivati „materijalnu“ SFRJ s njima jer ona je bila ozbiljna država srednje veličine, s značajnom industrijom, izvozom, suverenitetom, međunarodnim utjecajem i ugledom, i ostalim atributima državnosti koje postjugoslavenske državice nemaju. Kolonijalni status ex jugoslovenskih država danas raspoznaju i djeca i misle da je tako uvijek bilo, a djedovi i bake im kažu da nije
*Kakav je bio odnos religije i politike prije i poslije pada komunizma na prostorima bivše Jugoslavije?
Većinske religijske organizacije spojene su s etničkim nacionalističkim strankama, daju režimima na vlasti legitimitet, sakraliziraju državnu ideologiju. U nacionalnim identitetima krucijalna je vjerska komponentna, nema sekularnog hrvatstva, srpstva ili bošnjaštva, to se dijagnosticira kao nešto defektno ili kao izdaja. Uz ovo, meni je osobno najzanimljivije nešto što se inače ne opaža i o čemu se ne govori. Naime, dominantni tip religioznosti na ovim prostorima je nametnula Srpska pravoslavna crkva. Ona je unatoč porazima u koje je Srbe vodila, uspjela „prekrstiti“ ljute protivnike: hrvatski katolicizam i bosanski islam, iako ovi toga nisu ni svjesni, a ako i jesu to će poricati. Ovi su zaglibili u ono što je svojstveno svetosavlju, dakle etnofiletizam, obožavanje historije, apoteoza države i plemena, kult mučeničke nacije, kolektivno samosažaljenje, mitomanija, pesimizam, slavljenje smrti. Nekako bi bilo logično da dolazi vrijeme kad će se vjernici ovih konfesija toga mračnog tipa religioznosti zasititi, to je perverzno, bolesno. Nedavno se u Zagrebu okupilo 15.000 Jehovinih svjedoka na svjetskom kongresu. Zrače optimizmom bez obzira u što da vjeruju, osim toga su multietničke strukture, bilo je tu uz narode cijelog svijeta sigurno i Srba i Hrvata i Bosanaca i Albanaca i drugih balkanskih naroda. Dok Jehovini svjedoci gledaju u nebesa i kucaju ljudima na vrata uvjereni da imaju radosne vijesti, glavne balkanske religije kopaju po krvavoj povijesti, gledaju u mračne jame i masovne grobnice i kliču poput španjolske Falange: „Viva la muerte!“. Kongres Jehovinih svjedoka bio je jedan od najprogresivnijih skupova u Zagrebu od 1990. do danas. Možda stoga ima uvjeta za evangelički rivajvl na Balkanu. Jedan evangelički teolog iz Hrvatske smatra da se primjerice Crkva u Hrvata, unatoč privilegijama koje uživa kao državna crkva, boji amerikanizacije, jer ova donosi evangelizaciju i prozelitizam po američkim misionarima. Poznato je da je i Srpska pravoslavna crkva opsjednuta invazijom sekti, napose su joj Mormoni utjerali strah u kosti kao i kolegama u Rusiji. Slične brige preokupiraju i Islamsku zajednicu u BiH. Zanimljivo je da američki evangelički misionari najuspješnije podrivaju svjetski katolicizam. Poznato je da su samo 1980-tih američki protestanti u Južnoj Americi pridobili deset milijuna katolika kojima je bilo dosta vjerske rutine i korumpiranog klera koji nikad nije ozbiljno pristupio problemu siromaštva, ali je zato brzo i efikasno ugušio teologiju oslobođenja. Po nekim procjenama, katolicizam u Južnoj Americi gubi dnevno nekoliko tisuća vjernika koji prelaze u američke protestantske denominacije. Ove su tendencije za Balkan dobra vijest. Tek kad izgube par milijuna vjernika i osjete se stvarno ugroženima, možda će se tri velike balkanske religije barem simbolično pomiriti i prestati s progonom vještica, obožavanjem smrti, mitova i mračne povijesti.
*Je li se Jugoslavija raspala na simboličkoj ravni?
Na ovim prostorima najvažniji procesi se odvijaju u simboličnoj i kulturnoj sferi a ne ekonomskoj kao u razvijenim zemljama. SFRJ živi u svijetu simbola, mitova i sjećanja ali i postjugoslavenske etničke države su samo simboli, mitovi i rituali i ništa više. Neprimjereno je uspoređivati „materijalnu“ SFRJ s njima jer ona je bila ozbiljna država srednje veličine, s značajnom industrijom, izvozom, suverenitetom, međunarodnim utjecajem i ugledom, i ostalim atributima državnosti koje postjugoslavenske državice nemaju. Kolonijalni status ex jugoslovenskih država danas raspoznaju i djeca i misle da je tako uvijek bilo, a djedovi i bake im kažu da nije. Zato se u tom novom balkanskom teatru „vrte“ simboli, mitovi, imaginarne nacije koje se nisu ostvarile. SFRJ je nastavila život i u sferama generacijskih identiteta. Sjećanje na SFRJ je danas jedan imaginarij u tom simboličnom kolopletu nasuprot postjugoslavenskim “teatar državama”. Posuđujem koncept antropologa Clifforda Geertza koji je na primjeru jedne kolonijalne države u Indoneziji u devetnaestom vijeku, zaključio da država može funkcionirati i samo na bazi pompe i rituala. Upravo takve su postjugoslavenske etničke državice. Geertza treba osuvremeniti ovim postkolonijalnim iskustvom balkanskih „teatar-država“.
*Nacionalisti u Hrvatskoj upozoravaju na navodne pokušaje obnove Jugoslavije?
Oni bi je prvi obnovili kad bi se mogli time materijalno okoristiti kao oni koji su je srušili i opljačkali. Čak i među najvećim jugonostalgičarima nema poziva na obnovu SFRJ. Osobno, smatram da je na ovim prostorima idealni oblik društvene organizacije grčki polis, demokratska samoupravna grad-država, to je prije stotinu godina tvrdio britanski povjesničar Marriott koji je za razliku od njegovih kolega iz projugoslavenskog lobija u Londonu bio protiv stvaranja Jugoslavije. Sadašnje etničke državice su itekako vještačke konstrukcije, ništa manje od onog koliko je Jugoslavija bila vještačka i ništa manje skrojene u centrima Zapada. A možda i više, jer da ne bi i dalje bili Južni Slaveni koji govore zajedničkim jezikom i dijele slično tisućljetno iskustvo, nego nešto treće ili peto, novi etno režimi moraju konstruirati razlike u jeziku i interpretacijama povijesti kojima se svatko normalan smije, ako mu nije muka. Zato mislim da balkanizaciju treba nastaviti, ne znam zašto bi ostala u ovim granicama. Vještačke etnokonfensionalne države treba podijeliti u veći broj samostalnih demokratskih polisa. Uostalom i najprirodniji naši kolektivni identiteti su lokalni i regionalni, naša rodna mjesta, gradovi, sela i provincije, lokalni dijalekti i običaji, to smo mi. Najugodnije se svi na ovim prostorima osjećamo kad na našem zajedničkom jeziku kojim govori dvadesetak milijuna ljudi, na pitanje odakle si kažemo rodno mjesto, grad, provinciju, a ne etnos ili konfesiju, stavljati to u prvi plan zvuči u najmanju ruku bizarno, neprirodno.
Photo: Stock
*Kako komemorirati Tita?
Prije svega u sklopu izgradnje demokratske političke kulture. Kad se netko usidri trideset godina na vlasti, a usput se u njegovu čast održavaju patriotski rituali koji imitiraju religiju, to je model autoritarnog režima, agresija na demokraciju... Ali objektivna nastava povijesti na ovim prostorima mora objasniti učenicima i studentima da su, promatrano u svjetskom kontekstu i dugom trajanju, ovi mali balkanski narodi u tisuću godina najvećim dijelom tog vremena bili robovi, kmetovi, kolonizirani urođenici ili kao danas, u polukolonijalnom statusu. Samo je period titoizma od sredine 1950-ih do kraja 1980-ih bio iznimka u tom  dugom trajanju: samo tada, nikad prije ni poslije, ovi su narodi dobili priliku za autonomni društveno-ekonomski razvoj, modernizaciju i nacionalnu emancipaciju koju nitko izvana nije sputavao nego su je i pomagali. Da li se isto može postići  i održati pola vijeka na istom prostoru kroz demokratski sustav, bez ideologije koja je tada vladala i bez izuzetnog pojedinca kakav je bio Tito? To treba pitati učenike i studente povijesti, neka pišu o tome domaće zadaće i diplomske radove. Posebno je pitanje načina komemoracije tako važne povijesne ličnosti kao Tito. Jedan od primjera današnjeg hrvatskog sektaštva i nacionalističkog jednoumlja je da Hrvatska kao rodno mjesto u svijetu najpoznatijeg državnika južnoslavenskog porijekla, ima jedan Titov, a dvadeset spomenika Tuđmanu o kome u udžbenicima povijesti civiliziranih zemalja ne piše ništa ili ništa dobro. Tito bi trebao imati na jugoslavenskim prostorima nekoliko spomenika na historijskim mjestima, muzeje koji prikazuju njegovu povijesnu ulogu i arhive koje omogućuju znanstvena istraživanja o njemu i njegovu vremenu.
Najugodnije se svi na ovim prostorima osjećamo kad na našem zajedničkom jeziku kojim govori dvadesetak milijuna ljudi, na pitanje odakle si kažemo rodno mjesto, grad, provinciju, a ne etnos ili konfesiju, stavljati to u prvi plan zvuči u najmanju ruku bizarno, neprirodno
*Zašto je Bosancima nametnut, takav kakav jeste, nehumani i anticivilizacijski Dejtonski mirovni sporazum?  
Da su barem Amerikanci onu trojicu doživotno zaključali u toj vojnoj bazi u državi Ohio, a ovamo pustili neka rat riješi stvari do kraja. Brzo bi bio gotov, ostavio bi pravedniji poredak od Dejtona. Glavni američki dejtonski diplomat Holbrooke napisao je u memoarima da je Dejton spasio od propasti bosanske Muslimane! Saving private Mujo! To je Hollywood za naivne, jer u stvarnosti nije bilo Saving private Mujo nego Saving general Ratko. Akademik SANU i guru Republike srpske, Milorad Ekemečić zahvalan je SAD-u jer je po njemu u BiH Amerika vratila Srbima ono što im je uzela u Hrvatskoj, te, nota bene, treba ga citirati: „razbila osinjak iz kojeg su izbijali svjetski ratovi“! A kolega mu Dragoljub Živojinović misli da je u 130 godina otkako Srbija i SAD imaju diplomatske odnose, Amerika u Srbiji uvijek gledala saveznicu posebnog značaja i osim kad je Milošević skrivio NATO bombardiranje, bila uvijek Srbiji moćnom zaštitnicom, tako valjda i u bosanskom pitanju. Kad vodeći srpski nacionalisti akademici SANU hvale Dejton, dok ga žrtve proklinju, sve je jasno. Amerikanci su ta nesretna tri zaraćena balkanska plemena strpali u rezervat, a za lakšu  administraciju izvana, vašingtonska Velika Porta je izmislila „Dejtonski milet”. Priznali su ratom konstruirane vještačke etnokonfesionalne nacije i provizorne granice nastale etničkim čišćenjem pretvorili u stalne. Takva banalna i apsurdna socijalna struktura u BiH nikad u povijesti nije postojala, te tri „nacije“ plus „ostali“ a da zemlja kao cjelina nije nacija tj. nacionalna država. Dejton je imenovao i etničke guvernere koje upravljaju tužnim rezervatom u ime Zapada kao što su u otomanskom carstvu vjerski poglavari administrirali lokalne milete. Međutim, pogrešno je tražiti nekakav zločinački plan ili zavjere u svemu tome ili misliti da te velike sile imaju nekakve jako pametne kombinacije koje običnim smrtnicima nisu jasne. Ne treba podcijeniti ljudsku glupost, površnost, neznanje, taštinu i aroganciju, to su moćne povijesne sile. Dejtonski režim smislila je jedna američka “industrija mira”, pseudoznanost o rješavanju međunarodnih konflikata slična fenomenu iz SFRJ koji se zvao ONO i DSZ. U Washingtonu ordinira vojska uhljeba profesionalnih mirotvoraca. Mnogima je tamo Dejton unaprijedio karijere i slave ga kao veliki uspjeh. Po elitnim američkim univerzitetima i među vanjskopolitičkim savjetnicima u Washingtonu vlada jagma za raznim vladinim peacebuilding i reconciliation projektima mirenja i preodgoja zaraćenih plemena po svijetu. Bilo bi krasno da sva ta silna dostignuća ove „mirologije“ Amerika pokuša više primijeniti na samu sebe da bi bilo više vanjskopolitičkih poteza SAD-a kao što su nedavna Obamina nagodba s Iranom o ograničenju nuklearnog oružja i pomirenje s Kubom, iako su ga s američke desnice žestoko baš zbog ovih dostignuća napali.
Kad se vladike ili muftije nađu na kavi, zacijelo se pitaju kako je to tim hrvatskim biskupima i kardinalima uspjelo, pa kažu: pogledaj im nove monumentalne crkve tamo gdje uopće nema vjernika, popovske vile, mercedese i ministarske plaće, šta to mi pobogu radimo krivo, braćo moja mila?
*Vlada li danas svijetom antiislamizam?
Da, djelomice zbog površnosti, neznanja i stereotipa o muslimanima na Zapadu, a djelomice je dirigiran od strane država i politika kojima je diskreditiranje muslimana u nacionalnom interesu. Naravno, odgovorni su i radikalni islamistički pokreti i korumpirani muslimanski režimi. Oni diskreditiraju cijelu islamsku civilizaciju danas, kao što su ranije režimi poput staljinizma, maoizma ili Crvenih Kmera učinili da antikomunizam demonizira cijeli svjetski socijalistički i radnički pokret.
*Kako se prema Vašoj ocjeni Islamska zajednica BiH “držala” od 1990., do danas?
U usporedbi s dvije velike susjedne joj kršćanske crkve razlikuje se dosta jer do početka rata nije pokazivala netrpeljivost prema ideji višekonfesionalne države. Zatim, u ratu nije bila agresor na susjedne narode, branila je na svojoj zemlji svoj narod, dok su mu susjedi kršćani uz blagoslove svojih vladika i vojnih dušobrižnika rušili džamije. Također, islam ima po svojoj prirodi slabiji nacionalizam. Ipak, IZ bi htjela biti državna religija, ali to ne može biti u BiH takvoj kakva je. Dakle, slabija je od crkava u komšiluku onoliko koliko je BiH slabija kao država, zatim onoliko koliko je u islamu slabiji nacionalizam i utoliko što BiH nije muslimanska država, nego se sastoji od tri etnokonfesionalne paradržave, s nekom vrstom tri državne religije.
S tim u vezi, uvijek me je kod poratne IZ BiH najviše zanimalo – ne ono što su mediji napuhavali, nekakve vehabijske, selafijske i druge ekstremne grupe – nego koliko je u IZ ulemi i među muslimanskim intelektualcima uticajna ideja da podjela BiH za muslimane može biti korisna i da se time na jednom manjem, ali homogenom muslimanskom teritoriju formira nekakav evropski mini-Pakistan, što naravno SAD i EU ne bi dopustili, pa se zato prave da im je stalo do jedinstvene BiH. Ali, znatiželjan sam koliko najutjecajnijih ljudi u IZ možda tako misli; to Aliji Izetbegoviću nije bilo mrsko, naprotiv, mislim da je za baš takvu varijantu molio boga.
Nebitno je da li ti desničari nekoga žele linčovati, „lustrirati“ ili „humano preseliti“ zbog ideologije, vjere, nacije, ove ili one orijentacije; bitno je da su javno zastrašivanje, proizvodnja neprijatelja i vježbanje opsadnog stanja karakteristike fašizma. Baš kao i marševi ratnih veterana i ratnih vojnih invalida, apoteoza rata, spaljivanje nepodobnih knjiga, pokušaji državnih udara, ulično nasilje nad političkim protivnicima, obožavanje kulta države, supstitucija zbilje mitovima, komemoracija žrtava iz vlastitog etnosa uz naslađivanje nad patnjama drugih
U odnosu na ideju državne religije, IZ u BiH ima takve tendencije i obilježja iako je, bez obzira na medijske priče o megalomanskim novim džamijama, u slabijem statusu od nacionalnog pravoslavlja u Srbiji i RS, te nacional-katolicizma u Hrvatskoj. Na ovim prostorima najveću količinu vlasti, moći, državnih privilegija i društvenoga utjecaja prigrabila je Katolička crkva u Hrvatskoj. Mislim da joj Srpska pravoslavna crkva i bosanska IZ zavide. Kad se vladike ili muftije nađu na kavi, zacijelo se pitaju kako je to tim hrvatskim biskupima i kardinalima uspjelo, pa kažu: pogledaj im nove monumentalne crkve tamo gdje uopće nema vjernika, popovske vile, mercedese i ministarske plaće, šta to mi pobogu radimo krivo, braćo moja mila?
*Jednom ste izjavili da je kapitalizam najveće zlo modernog vremena – je li?
Moderno je doba počelo pod geslom: sloboda, jednakost, bratstvo. Kapitalizam je ideologija slobode, ali bez bratstva i jednakosti. On u usporedbi s totalitarnim sustavima nije se održavao primarno silom, nego više i uspješnije manipulacijom, zbog čega je on suptilnije a ne manje zlo od totalitarizma. Primjer: kad te s posla izbace na ulicu, to se fino zove downsizing ili outsourcing, skoro da čovjek poželi da ga te blagodati snađu. I sam naziv neoliberalni kapitalizam je marketinški trik. To mu dođe kao nešto jako suptilno i progresivno.
Ali pravo ime tom sistemu, ako ćemo govoriti istinu, moralo bi biti ekonomski ekstremizam, ekonomski fundamentalizam ili ekonomski terorizam. Neoliberalni kapitalizam je teror nad ljudima koji pokušavaju pošteno i ljudski živjeti od svog rada. U njemu su prečesto gubitnici oni koji igraju po pravilima i vjeruju da se uspjeh postiže teškim radom, kako voli kazati Noam Chomsky. Taj sistem je dizajniran u korist jednog malog broja najbogatijih koji posjeduju ogroman dio svjetskog bogatstva i sve su bogatiji a svakim danom se povećavaju mase najsiromašnijih. Nedvojbeno je da taj sistem treba korjenito promijeniti, tu je ključno etičko pitanje koja su sredstva dozvoljena da ga se promjeni.
*Je li papa Franjo drugačiji papa?
Da ništa nije napravio osim ove nove enciklike o zaštiti okoliša, dobar je. Osim toga, popravio je papinski imidž, ponaša se kao običan čovjek i dobrohotno se smješka čime se razlikuje od Benedikta XVI koji sliči na galaksijskog imperatora iz filmova Star Wars. Općenito govoreći, institucija papinstva se svodi na ritual bez neke naročite duhovne suštine. Suvremeni katolicizam je svjetski show, a vjernici su površni ili u nekim zemljama poput Irske, Poljske i Hrvatske, katolici su primarno zbog toga što su nacionalisti, a Crkva je simbol nacije. Međutim, papinska institucija je važna jer povezuje vrlo heterogen svjetski katolicizam, zadovoljava neke ljudske potrebe, jer čovjek 21. vijeka voli tradiciju, spektakle i ne želi biti izoliran nego imati osjećaj pripadnosti međunarodnoj zajednici.
PHOTO: EPA/CIRO FUSCO
Konačno, papa ima određeni autoritet i utjecaj koji se ponekad koristi za promicanje ljudskih prava i diplomatsko posredovanje u međunarodnim krizama. Od nedavnih ozbiljnijih izazova, recimo, papa Franjo još nije uspio utjecati na konzervativne katolike u SAD, a to su većina biskupa, da smekšaju rigidne stavove o abortusu i kontracepciji zbog povijesne šanse za pedeset milijuna američkih siromaha da dođu do zdravstvenog osiguranja. Čini se da bi kršćanima trebalo, barem u teoriji, biti važnije što je Obamacare omogućio milijunima najsiromašnijih i radničkoj klasi da se prvi put u povijesti dokopaju opće zdravstvene zaštite nego održavanje najrigidnijih konzervativnih pristupa abortusu i kontracepciji. Zato će biti zanimljivo vidjeti rezultate predstojeće papine posjete SAD-u u rujnu.
*Svojevremeno se vaše ime našlo na spisku nepodobnih Hrvata u “Slobodnom tjedniku”, a nalazi se opet u zadnje vrijeme na crnim listama domovinskih neprijatelja. Zašto ste nepodobni?
Koliko se sjećam, na početku rata sam bio naveden u tom tabloidu kao agent Udbe, a po nekim nedavnim navodima na desničarskim portalima pripadam urotnicima protiv hrvatske države koji rade na obnovi SFRJ. Nebitno je da li ti desničari nekoga žele linčovati, „lustrirati“ ili „humano preseliti“ zbog ideologije, vjere, nacije, ove ili one orijentacije; bitno je da su javno zastrašivanje, proizvodnja neprijatelja i vježbanje opsadnog stanja karakteristike fašizma. Baš kao i marševi ratnih veterana i ratnih vojnih invalida, apoteoza rata, spaljivanje nepodobnih knjiga, pokušaji državnih udara, ulično nasilje nad političkim protivnicima, obožavanje kulta države, supstitucija zbilje mitovima, komemoracija žrtava iz vlastitog etnosa uz naslađivanje nad patnjama drugih, itd.
To su scene iz suvremene hrvatske povijesti. Podsjećaju na scene iz poznatog filma „Dvadeseti vijek“ (Novecento) Bernarda Bertoluccija koji daje slike uspona talijanskog fašizma dvadesetih i tridesetih godina prošlog stoljeća. Tu su crnokošuljaši koji mlate neuvjerljive patriote i političke protivnike, ratni veterani u invalidskim kolicima s odličjima i fašističkim insignijama predvode fašističke mimohode, a ovi vode nasilju na ulicama, državnim udarima i diktaturi.
Photo: Stock
*Šta je tema vaše nove knjige “Pax Americana na Jadranu i Balkanu: mirovne misije SAD-a prema međunarodnoj historiografiji, popularnoj kulturi i kulturi sjećanja, 1919-2014”?
Da bi se razumjela uloga SAD na Balkanu 1990-ih treba američke intervencije sagledati u širem povijesnom kontekstu i kroz perspektivu dugog trajanja. SAD je bio vojno prisutan više od dvije godine na Jadranu u krizi oko zapadnih granica nove jugoslavenske države nastale poslije 1. svjetskog rata. Zatim u Trstu i oko njega devet godina opet oko jugoslavensko-talijanskog razgraničenja poslije Drugog svjetskog rata. Zatim dolaze balkanske avanture Amerikanca devedesetih i njihova odluka da tu uspostave trajnu vojnu bazu. Kroz tih stotinu godina pratim ove američke intervencije koje su bile uglavnom mirovno-posredničkog karaktera.
Međutim, diplomaciju i politiku stavio sam u sjenu onog što je, inače, sporedno kod takvih studija, a to je globalno širenje utjecaja američke popularne kulture i njen utjecaj na lokalne i nacionalne identitete, te kako su oni kroz te uvezene žanrove percipirali Ameriku i Amerikance. Tako da je ova knjiga jedna kulturna povijest prije nego politička. To znači, važnije mi je od Wilsona, Clintona, Holbrooka i Kissingera, analizirati što ima o Amerikancima i međunarodnom vježbanju mira po Balkanu kazati Tijardovićeva opereta, mjuzikl Jalta, Jalta, jugoslavenski rock, Bijelo Dugme, Azra i Laibach, postjugoslavenski film, Edo Maajka, Dubioza kolektiv, TBF i balkanski hip hop.
*Intervju prenosimo s portala BNN.ba
star

понедељак, 3. август 2015.

Da li su radnici postali moderno roblje?


 good-bless-hitler
Unajnovijem Mostu RSE razgovaralo se o tome zašto su radnici u Srbiji i Bosni i Hercegovini dovedeni na prosjački štap. Sagovornici su bili Zlatan Begić, profesor Pravnog fakulteta u Tuzli, i Branislav Čanak, predsednik sindikata Nezavisnost iz Srbije.
Bilo je reči o tome zašto više ne postoji radnička klasa, o svemoćnim poslodavcima i obespravljenim radnicima, kako je devedesetih godina društvena imovina prešla u ruke tajkuna, zašto radnici u Srbiji više ne dobijaju ugovore na neodređeno vreme, kako poslanici u Bosni i Hercegovini sebi podižu plate, dok od radnika traže da stežu kaiš, koji su centri radničkog otpora u Bosni i Hercegovini i Srbiji, zašto je 200 tuzlanskih radnika krenulo put granice u nameri da se isele iz Bosne i Hercegovine, zašto propadaju štrajkovi, kao i o tome kako su radnici tuzlanske fabrike deterdženata “Dita” preuzeli fabriku, koja je bila pred stečajem, i obnovili proizvodnju.
Omer Karabeg: Da li danas uopšte postoji radnička klasa?​

Državice, koje su nastale na području bivše Jugoslavije, izgleda da su imale zadaću da rasture radničku klasu.

Zlatan Begić: Rekao bih da mi nemamo radničku klasu već proletarijat. Državice, koje su nastale na području bivše Jugoslavije, izgleda da su imale zadaću da rasture radničku klasu. Recimo, u zakonu o radu se uopće ne govori o radnicima nego o zaposlenicima. Radnička klasa je sistematski uništavana prije svega kroz uništavanje velikih sistema koje smo imali u bivšoj Jugoslaviji.
Nama su ovdje prodavali priču da nam nisu potrebni veliki sistemi već mala i srednja preduzeća. To je bila jedna od najveća podvala koja se desila na ovim prostorima. Ako pogledate ozbiljne svjetske privrede, vidjećete da se nijedna ne zasniva na nekakvim malim i srednjim preduzećima. Ta priča je bila potrebna da bi se razbili veliki sistemi i da bi svako uzeo jedan dio za sebe koji će, žargonski rečeno, da poklopi i izvuče maksimalnu korist za sebe.
Radnička klasa u Srbiji je uništena onim velikim nacionalističkim “poduhvatima“ devedesetih godina koji su nam doneli samo zlo i nesreću.
Branislav Čanak: U Srbiji ne postoji radnička klasa. Ona je uništeno onim velikim nacionalističkim “poduhvatima“ devedesetih godina koji su nam doneli samo zlo i nesreću. Ti “poduhvati“ su radnike pretvorili u pripadnike naciona. Tog momenta je radnička klasa prestala da postoji. Što je najgore, mi danas više ne vredimo ni kao pripadnici naciona, jer oni koji su nas poslali u rat devedesetih godina više ne mogu da ratuju. Sete nas se samo ponekad, kada treba da naprave neku ujdurmu, da zaprže neku tuđu čorbu. Onda nas opet pozovu, a kada im odigramo tu predstavu – pošto još uvek ima budala koji igraju te predstave – raspuste nas do sledeće epizode.
Omer Karabeg: Može li se reći da je radnik danas praktično u ropskom položaju? Poslodavac može da ga otpusti kad hoće, može da mu ne isplati zaradu, može da ga tera da radi više od 12 časova dnevno, a da mu ne plati.
Zlatan Begić: Ja mislim da problem nije u poslodavcima već u državi. Godine 1994, kada je u Bosni i Hercegovini bjesnio rat, kada u mnogim gradovima niste mogli da pređete ulicu, kada se nije znalo hoće li išta ostati od Bosne i Hercegovine, parlament je u Sarajevu donio zakon kojim je društvenu imovinu pretvorio u državnu. Država je time razvlastila one koji su izgradili fabrike i stvorili sredstva za proizvodnju, a koji su u to vrijeme bili u rovovima i na ratištu. Pravo raspolaganja tom imovinom preuzela je država, odosno vlade, odnosno stranke koje su participirale u vlasti.

U tom strašnom vremenu, kada su ljudi ginuli, neko je kalkulisao kako staviti šapu na sredstva za proizvodnju i na fabrike.

Dakle, u tom strašnom vremenu, kada su ljudi ginuli, neko je kalkulisao kako staviti šapu na sredstva za proizvodnju i na fabrike. Tada je izvršena najveća pljačka radnika Bosne i Hercegovine, jer su pravo da raspolažu fabrikama i, naravno, da ih prodaju, preuzeli časnici i jurišnici političkih stranaka. Kada su se ljudi vratili sa ratišta, došli su pred kapije fabrika koje više nisu bile njihove. Eto, tako je država ostavila radnike na cjedilu. Evo, još jednog primjera.
Pogledajte, kako vlasti u Federaciji BiH ”štite“ radnike. Kada preduzeće ode u stečaj, radnik po zakonu ima pravo da potražuje samo osam posljednjih plaća. A dešavalo se da su ljudi radili godinama, a nisu dobijali plaće. Neki su zaradili i po 30, 40 i 50 plaća koje im poslodavac nikada nije isplatio. Kada god taj poslodavac nije isplatio plaće radnicima, on je nezakonito uvećao vlastitu imovinu za taj neisplaćeni iznos, a država se i pored toga stavlja na njegovu stranu i kaže da radnik u stečajnom postupku ne može da potražuje više od osam plaća. Sve ostalo mu država oprašta. Šta se u onda dešava?
Zlatan BegićZlatan Begić
Ako se radnik odluči da povede spor pred Evropskim sudom za ljudska prava i dobije ga, neisplaćene zarade neće mu isplatiti poslodavac nego država novcem poreskih obveznika. I tu nije kraj. Tajkuni, ne samo da nisu isplaćivali plaće, nego nisu plaćali ni doprinose za penzijsko osiguranje. I onda premijer Federacije kaže da će država podići kredit od 800 miliona eura da poplaća te doprinose kako bi ljudi mogli dobiti penziju.
Dakle, država diže kredit koji će vraćati moje dijete, moje unuče i praunuče, a niko ne dira u nezakonito stečenu imovinu tajkuna koji godinama nisu davali plate radnicima, niti su uplaćivali doprinose u penzioni i zdravstveni fond. Ovdje nije problem u poslodavcu već u državi jer, ako država ne štiti radnika, poslodavac će ga tjerati da radi 12, 16, pa i 18 sati. Zato bih ja rado parafrazirao kolegu iz Srbije koji je rekao da svaka država ima svoju mafiju ali, evo, i bosanskohercegovačka mafija, izgleda, ima svoju državu.

Privatizacija u Srbiji je bila još gora nego u Bosni i Hercegovini.

Branislav Čanak: To o mafiji je rekao pokojni Miloš Nikolić, profesor filozofije sa novosadskog univerziteta, vrlo blizak saradnik sindikata Nezavisnost. Inače, privatizacija u Srbiji je bila još gora nego u Bosni i Hercegovini. U Bosni i Hercegovini je odlukom parlamenta društvena imovina pretvorena u državnu. U Srbiji se čak ni to nije desilo. Svojevremeno sam na jednom skupu pitao jednog ministra iz prve takozvane demokratske vlade kako to da se oni pojavljuju u priči o privatizaciji. On mi je odgovorio: “Pa, mi smo vlasnici“. Onda sam ga upitao: “A kada ste vi to postali vlasnici? Kojim činom?“. Umesto da mi odgovori, on je napustio taj skup. Ko je njemu dao pravo da prodaje moju imovinu i da za to nikome ne odgovara – ni za cenu, ni za posledice, ni da li će neko biti otpušten i šta će biti sa radnicima kada budu išli u penziju?
Gospodin Begić je pomenuo da je premijer Federacije BiH obećao da će uzeti kredit od 800 miliona evra da bi se ljudima obezbedile penzije. I u Srbiji su navodno obezbeđene pare da ljudima bude povezan radni staž. Mi, međutim, ne znamo ni koliko je to para, ni koliko je ljudi time obuhvaćeno, ni koliko je godina radnog staža u pitanju. Prošle godine, kada su donete izmene zakona o radu, mi smo se borili protiv smanjivanja ugovora na neodređeno vreme u korist ugovora na određeno vreme.
Smanjivanje ugovora na neodređeno vreme prošlo je u Sloveniji, prošlo je u Hrvatskoj, prošlo je i kod nas, a o posledicama niko ne razmišlja. Prošlog meseca je jedan autobus, pun putnika, sleteo sa puta neposredno pred ulazak u Beograd. Jedna žena je poginula i bilo je mnogo povređenih. Iza svega toga stoji činjenica da je vozač imao jednomesečni ugovor o radu. Morao je da stigne na vreme, jer je to od njega tražio vlasnik. Ako kasni, vlasnik mu neće produžiti ugovor i on će ostati bez posla. Vozač je mora da bira – ili će poštovati saobraćajne propise i ostati bez posla ili će praviti saobraćajne prekršaje i sačuvati posao. Odlučio se za ovu drugo i došlo je do nesreće.
Zlatan Begić: Nama sada pokušavaju da prodaju novi zakon o radu kojim se smanjuju prava radnika. Naši političari nas bombarduju pričama kako je tako i u Švedskoj i Njemačkoj. Ali zemlje na koje se oni pozivaju su, za razliku od Bosne i Hercegovine, zemlje ljudskih prava i sloboda u kojima se štite pojedinac i njegova prava. A u Bosni i Hercegovini, kada dobijete pravosnažnu presudu da vam se isplati odšteta za povredu vaših prava iz radnog odnosa, ona nikada neće biti provodena.
U Bosni i Hercegovini se zakoni selektivno provode uvijek na štetu radnika, pa oni koji su zbog divlje privatizacije ostali bez posla trpe strašne posljedice.
Vlada Tuzlanskog kantona, recimo, traži od radnika Tvornice obuće “Aida“ da se odreknu plaća koje su zaradili, a nikada im nisu isplaćene, ukoliko žele da im se uveže staž kako bi mogli u penziju. Ovdje se zakoni selektivno provode uvijek na štetu radnika, pa oni koji su zbog divlje privatizacije ostali bez posla trpe strašne posljedice. A to radi ko biva demokratski izabrana vlast koja krši i ustav ove države i njene zakone. A kada se ljudi pobune, kada dođe do demonstracija, pa i nasilja, onda nam kažu da je to napad na ustavni poredak.
Omer Karabeg: U Srbiji vlada politika štednje. Premijer Vučić se hvali kako je uspeo da ostvari budžetski suficit, a to je dobrim delom postignuto smanjenjem plata i penzija. Ko ima koristi od tog suficita?
Branislav Čanak: Taj suficit deluje impresivno, ali se nadam da nije pravljen zbog nekog rekorda. On treba da bude u funkciji stabilizacije privrednog i finansijskog sistema Srbije, ali za sada nije tako. Za to su potrebni još neki potezi, pre svega, smanjenje zaposlenih u javnoj upravi gde ponekad posao, za koji su potrebna tri čoveka, radi i 300 ljudi. Njih zapošljavaju političke partije kada dođu vlast.
Omer Karabeg: Da li je u Bosni i Hercegovini vlast smanjivala plate i penzije, mada su one toliko male, da se nema šta smanjivati. Velike su samo plate funkcionera, ali njih niko ne dira. Vi ste, gospodine Begiću, nedavno rekli: ”Uče nas da živimo od milostinje”.
Zlatan Begić: Prvo što nakon izbora urade poslanici u Bosni i Hercegovini je da sebi povećaju plaće. To su na početku mandata uradili i poslanici skupštine Tuzlanskog kantona. To je, možda, i jedina odluka koju su oni donijeli u posljednjih osam mjeseci. Ne znamo za njih, dok sebi ne povećaju plaće. Te plaće se kreću se i do 3.000 eura, a ukupna sredstva koja je kanton izdvojio za razvoj nauke u 2015. godini iznose 12.000 eura, dakle, četiri mjesečne plate jednog poslanika. To je način kako oni stežu kaiš svima nama – osim sebi.
Omer Karabeg: Rekao bih da je najveći izraz očajanja radnika u Bosni i Hercegovini bio kada je krajem prošle godine 200 radnika propalih preduzeća u Tuzli krenulo prema granici u nameri da se isele iz Bosne i Hercegovine. Vi ste ih, gospodine Begiću, tada pozvali da ne odlaze iz zemlje, već da ostanu u Bosni i Hercegovini i bore se za svoja prava. Ima li smisla ta borba?​

Primjer “Dite“ pokazuje da su sve naše fabrike mogle da rade da nije bilo pljačke koja je izvršena za vrijeme rata, dok su radnici bili u rovovima.

Zlatan Begić: Ima. Navešću vam primjer fabrike deterdženata “Dita“ koja je trebalo da ide u stečaj, ali su je preuzeli radnici po klasičnom modelu radničkog samoupravljanja – i ona danas radi. Ne može da proizvede robe koliko traži tržište. A bili su otpisani. Neki od njih su bili u onoj koloni koja je krenula da napusti zemlju. Ti ljudi su danas za svojim mašinama. Oni su ušli u fabriku, zauzeli je i čuvali da ne bi onaj ko je upravljao fabrikom iznio mašine i ostalu opremu. Građani Tuzle su podržali radnike “Dite“, pomažu im da plasiraju robu, kontaktiraju distributere. Primjer “Dite“ pokazuje da su sve naše fabrike mogle da rade da nije bilo pljačke koja je izvršena za vrijeme rata, dok su radnici bili u rovovima.
Neko je donio zakone po kojima su radnicima oduzete fabrike i nakon toga je uslijedila privatizacija koja je išla po političko-tajkunskim vezama. Da ste samo vidjeli te likove koji su bili zaduženi za privatizaciju. Sigurno im ne biste dali da vam nabavljaju robu ni za piljarnicu. A mi smo tim ljudima dali u ruke naše velike sisteme, naše gigante koji su bili prepoznatljivi u čitavoj Evropi, pa i u svijetu. Nas nije opljačkao Al Kapone, nas su opljačkali domaći drumski razbojnici koji su za sobom ostavili jasne tragove. Kada bi na vlast došli ljudi koji bi bili spremni da se obračunaju sa korupcijom, mnogi od njih bi završili u zatvoru.
Omer Karabeg: Da li je u Srbiji bilo slučajeva poput “Dite“?​

Nekome ne odgovara da preduzeća, koja su preuzeli radnici, uspešno posluju.

Branislav Čanak: Bilo je više takvih slučajeva. Jedan od njih je slučaj “Jugoremedije“ iz Zrenjanina koji će verovatno neslavno završiti, iako su radnici – ne znam kojim čudom – pobedili. Međutim, nakon toga je počelo gušenje tog preduzeće i ono neće opstati. Jednostavno, nekome ne odgovara da preduzeća, koja su preuzeli radnici, uspešno posluju. To bi bio dokaz da su i druge fabrike, koje su budzašto prodate, mogle da rade. Vlast ne želi takve dokaze. Malo više “Dita“ u Bosni, malo više “Jugoremedija“ u Srbiji bili bi vrlo poražavajući za ovu kliku koja drži vlast. To bi bio dokaz da se je moglo i drugačije, ali vlast nije dala. To su neugodni svedoci koje treba ukloniti.
Omer Karabeg: Može li se reći da je Tuzla centar radničkog otpora u Bosni i Hercegovini? Iz Tuzle su krenuli oni veliki protesti u februaru 2014. godine.
Zlatan Begić: Drugog centra nema. I u bivšoj Jugoslaviji Tuzla je bila značajan industrijski centar. Tuzla je od prvih demokratskih izbora u Bosni i Hercegovini do danas i centar otpora nacionalizmu. Zato ona ne odgovara ni Sarajevu, ni Banjaluci, ni Mostaru. Tuzla je mjesto u kome žive rudari, bravari, radnici iz fabričkih hala. Ja sam radničko dijete. Moja majka je bila radnik, moj otac je bio radnik, moj djed je bio radnik, moja nena je bila radnik. To je jedna duga radnička tradicija koju čak ni rat nije mogao da naruši.
Omer Karabeg: Ima li su Srbiji gradova koji bi se mogli nazvati centrima radničkog otpora?​

Imamo preduzeća koja su jednom nogom u grobu, ali to niko neće da im saopšti.

Branislav Čanak: Ne može da se izdvoji neki centar, ali svaki deo Srbije može da postane Tuzla. U to nema nikakve sumnje. Imamo preduzeća koja su jednom nogom u grobu, ali to niko neće da im saopšti. Ta preduzeća se nalaze u grupi koja je u takozvanom restrukturiranju, pa, ako restrukturiranje uspe, neko će ih navodno kupiti. Ko će ih kupiti, pod kojim uslovima i šta će biti sa zaposlenim – o tome niko ne govori. Nedavno je jedna firma, nakon restruktuiranja, prodata jednom Italijanu tako što mu je za svako radno mesto u preduzeću plaćeno 9000 evra.
Branislav ČanakBranislav Čanak
Novi vlasnik je obećao da će firma zarađivati milione, širiti poslovanje i zapošljavati nove ljude. Pre neki dan se spakovao i otišao – i niko ne zna gde je. Da li će onaj ko je doveo Italijana odgovarati? Ne. Da li ga neko iz vlasti proziva? Ne. Prozivaju ga radnici, ali ih niko ne sluša, jer ih je u međuvremenu od nekoliko stotina ostalo samo stotinjak. Oni su sada na ulici, ne znaju gde je gazda od koga potražuju desetak plata, a još uvek se ne zna ni da li im je uplaćivao doprinose.
Omer Karabeg: Ima li smisla štrajkovati ili je to u sadašnjim uslovima, kada je sva moć u rukama poslodavaca i države, borba koja je unapred osuđena na popast.
Zlatan Begić: Mi smo u februaru prošle godine u Bosni i Hercegovini imali demonstracije na kojima je bilo desetine hiljada ljudi. Ti protesti su na kraju poprimili i nasilnu dimenziju. Zašto? Nije bilo rukovodstva, nije bilo organizovane snage koja bi stala na čelo demonstranata. Čak su se i sindikati ogradili od tih protesta. Zbog toga su ljudi u Tuzli napravili nešto što se zove Sindikat solidarnosti koji okuplja radnike propalih preduzeća i sve druge zaposlene koji žele da pristupe tom sindikatu.

Rukovodstvo tog, ja bih ga nazvao, državnog sindikata je pod kontrolom partijskih elita i zato nema radničkog otpora.

Država je na jedvite jade dozvolila registraciju Sindikata solidarnosti jer, za boga miloga, ona ima svoj sindikat preko koga drži radnike u pokornom stanju. Rukovodstvo tog, ja bih ga nazvao, državnog sindikata je pod kontrolom partijskih elita i zato nema radničkog otpora. Eto, to je razlog zašto štrajkovi ne uspijevaju.
Omer Karabeg: Imam utisak da su radnici u Srbiji u svojim protestima nekako razjedinjeni. Svako štrajkuje samo za sebe, nema one neophodne radničke solidarnosti.
Branislav Čanak: Na žalost, mi imamo malo radničke solidarnosti. Ja treba da štrajkujem i kada nisam lično ugrožen, ali je ugrožen onaj pored mene. Ljudi, međutim, ćute, jer računaju – ako budem ćutao dobiću platu idućeg meseca. Ćute i oni koji kažu – pa, neće valjda i mene zakačiti. Ali, varaju se, ni oni neće idućeg meseca dobiti platu, i oni će ostati bez posla. Sećam se da je jedno preduzeće u jednom gradu u centralnoj Srbiji mesecima štrajkovalo, a da radnici iz tri preduzeća u istom gradu, koja su se nalazila u istoj situaciji i imala iste probleme, nisu svojim kolegama poslali čak ni pismo podrške. Onda je mečka zaigrala i pred njihovim vratima, ali tada nisu mogli da zovu u pomoć one radnike koji su nedavno štrajkovali, jer je njihovo preduzeće bilo ugašeno. Inače, kad štrajkujete, jedini način da skrenete pažnju na sebe je da uradite nešto izuzetno.

Pred nama se isprsio jedan sistem koji je potpuno otuđen od radnika i nijedan štrajk ga ne može pobediti.

Recimo, radnici građevinsko-industrijskog kombinata Prvi maj Lapovo štrajkovali su mesecima, ali se niko nije na njih obazirao. Onda su jednog dana izašli iz preduzeća i legli na prugu Beograd- Niš. Istog dana je došao Ivica Dačić koji je tada bio ministar unutrašnjih poslova. On im je ispričao bajke, oni su se skolonili sa pruge i opet nisu ništa dobili. I taj štrajk se završio neuspehom. Pred nama se isprsio jedan sistem koji je potpuno otuđen od radnika i nijedan štrajk ga ne može pobediti. Može privremeno, on se tada primiri da bi se na prvoj krivini vratio u punoj snazi. Taj sistem ne možemo oboriti štrajkom. Nama treba jedan društveni proces koji će da nas izvuče iz ovog mraka, a to ne može nijedan štrajk da uradi.

недеља, 26. јул 2015.

Milan Kangrga: ŠVERCERI VLASTITOG ŽIVOTA


hqdefault
Plemenski čovjek je naivno, fino zaštićen od svake odgovornosti jer je odgovoran samo hrvatstvu ili srpstvu. Znači, ako ubije drugoga – ko nije njegove nacije – onda je napravio svoje veliko djelo, onda je vitez, heroj, pravi sin svoga roda… Ne možete Norcu ili Gotovini reći da to što su radili nije moralno, to je nonsens. Ne samo da ispadate naivni, već je nedopustivo da ne vidite da idete mimo. Naše cjelokupno tlo je toliko „nevino“ u plemensko-rodovskom načinu života, koji ne smatram historijskim, a još manje povijesnim – tu pravim razliku, da moralni moment ne može doći do izražaja. Moral podrazumjeva samorefleksiju, samokritiku, razmišljanje, i odnosi se samo na pojedince. U pravu sam osoba – kako kaže Hegel – a u moralu sam subjekt kao samosvjesno biće koje samo odgovara za ono što čini.
Korov i drač rastu pod svim okolnostima, a vrtna ruža mora se uzgajati. Čovjek je krhko biće koje treba postajati. Životinja je savršena, a ako Bog postoji – i on je savršen. Jedini je čovjek ograničeno konačno biće. Jedino biće koje mora, ne postati nego postajati to što jeste po pojmu – kako bi Hegel rekao. To mu je veliki zadatak, cjeli život mu je to. Cijela filozofija je u tome sadržana. Možete biti prvoklasno biće, raditi sjajno, i napraviti jedan užasan kiks koji demantira sve što ste dotad radili. To je neprekidna borba. Ako čovjek, doslovno, ne radi na sebi samome – to sam nazvao obrazovanjem i oplemenjivanjem – onda nikad neće postati čovjekom.
Primitivac ne cijeni sebe, zato ni drugoga ne cijeni. Zna kakav je, pa misli i za druge da su takvi. Ako je na–rođen onda je član naroda, pa će biti dobar Srbin, Hrvat… Najbolji Njemci su SS–ovci, oni su na–rođeni. To im je dovoljno, na to se pozivaju. To znači da su se srozali, da im je dovoljno da su se izlegli…
Rat na ovom području vodio se doslovno za najgrublje finasijske interese. Nije se radilo samo o pitanju vlasti, mada i toga ima. Milošević, Tuđman, svi koji su u tome učestvovali, to su izluđeni polutani. Tuđman – ljudi uopće ne znaju ko je taj čovjek – to je sirovina, strahota jedna. Najprije je sebi sve omogućio, pa onda onima oko sebe. Imaju milijardu maraka vani, cijela familija. A znate li koliko je ova ustaška banda vani iznesla, opljačkala? Dvadeset milijardi maraka! Taj podatak ćete dobiti od vanjskih banaka, od Amerikanaca. I sad im to nije dosta, hoće ponovo i vlast. A i dobiće je, zaslugom Račana.
Definirao sam Tuđmana kao elementarnu nepogodu, a Račan je katastrofa Hrvatske. Sve je pustio, ništa nije napravio. Sve ih je trebao pohapsiti, lopove koji su mu sad pod prozorom, ne iz revanšizma, nego na bazi onoga što se zna – zbog pljačke. Bunkerirali su razgovore Tuđmana, a sve je tamo rečeno. Trebalo je obezglaviti tu bandu – pedesetak ljudi, to su svi očekivali, a drugi bi se sami međusobno pozatvarali. Vođe je trebalo pohapsiti – to je pravna edukacija. Pogledajte Kutlu, 176 poduzeća je imao. Dajte ja da ga ispitam, za petnaest minuta ću dobiti sve od njega. Postavio bih mu pitanje: Gospodine, hoćete li mi najprije reći odakle ste došli do 176 poduzeća? Ništa drugo. Ili šofer, rojs, postane general jer je ubica. Svi su sada milioneri. Otkuda? Gledamo Njujorške plavce: Sipovic, kad mu netko traži advokata – dum! Za petnaest minuta od Pašalića dobim sve. I to ga ne bih lično tukao, nego dva policajca. Šta tu on meni priča?
—————-
Jugoslovensku pak tragediju uzrokovao je pritom još i nedovršeni svetski rat, pa su ustaše u Hrvatskoj na čelu s Tuđmanom a velikosrpska četnička ideologija na čelu s Miloševićem (bolje reći s velikosrpskom inteligencijom na čelu!) s druge strane upravo težile za ratnim obračunom, pa je sve završilo u najstrašnijem krvoproliću. Na delu su bile dve sukobljene profašističke struje, a to mora odvesti u najstrašniju katastrofu. I to je bio rezultat čije ćemo posledice na ovim prostorima osećati najmanje još jedno stoleće. A ono bitno pri svemu tome ostaje: Mi živimo na jednom užasno zaostalom tlu, u svakom pogledu, pa ništa dobra ne možemo tu očekivati!
Ne znam da li se možemo složiti s onom Njegoševom (na vlastitu iskustvu stečenom i zapravo duboko rezignirajućom) “sentencom” – “Pučina je stoka jedna grdna!”, ali ostaju da se konstatiraju kao svojevrsne “činjenice”: 1. Masa je podložna (baš kao masa, da se razumemo!) opčinjenosti velikih majstora propagande svih vrsta (vidite koliku moć ima obična televizija svojim “finim” ideološkim podvalama i indoktrinacijama sa ove naše “demokratske” HDZ-HTV!) pa je npr. Hitler kao najočevidniji ludak imao snažnog uticaja na nemačke (i ne samo nemačke) mase. Valja, dakako, svagda imati na umu i određenu društveno-političku, a naročito ekonomsku situaciju, koja je kao takva bremenita – fašizacijom.
A što se tiče drugog momenta ovde: Možda ipak malo preterujete ovime: “Intelektualna elita”, ako je reč o toj “čuvenoj” hrvatskoj inteligenciji (ovde hotimice pravim tu bitnu razliku: Hrvatska je imala inteligencije, bar donekle, to su oni “školovani” (narod kaže “učevni”), ali vrlo malo intelektualaca. Evo Vam lapidarnog odgovora: Intelektualac koji ćuti o pitanjima od opšteg interesa, nije – intelektualac. I to je to. Ne moram o tome kazati ništa više!
(Odlomci iz knjiga i intervjua)
 *****
Milan Kangrga (Zagreb1. svibnja 1923. - Zagreb, 25. travnja 2008.), hrvatski filozof srpskog porijekla, koji je pripadao tzv. Praxis školi.

среда, 22. јул 2015.

Grad zaborava i amnezije


Banja Luka
Količina toga što se želi zaboraviti u Banjaluci je tolika da prazninu koja tom prilikom nastaje ništa ne može ispuniti. Pa ni silni novi pop-mitološki i nacionalistički narativi i spomenici.
Moji baka i deda Šušnice bili su ponosni Krajišnici, Bosanci sa Grmeča i podgrmečkog kraja, iz sela Dabar i Podlug. Oboje su sa 16 godina stupili u NOB. Deda Đuro zajedno sa četvoro svoje braće u Šestu krajiškupartizansku, a baka Mira u Drugu proletersku brigadu. Baka je bila ranjavana na Sutjesci u nekoliko uzastopnih bitaka sa četnicima i Es-es-ovcima a prehodala je tifus u povlačenju sa preživjelim Dalmatincima. Krajem rata su se upoznali i vjenčali.

Ponosni unuk partizana

Deda je prihvatio garnizonsku službu prvo na bugarskoj granici, pa se moj stari rodio u Pirotu, a onda i naalbanskoj granici, pa su stari i stric odrastali u Tetovu. Kad su došli u Banja Luku 1960., pričali su makedonski a jedva razumijeli srpsko-hrvatski. Bili su i do kraja ostali istinski partizani i komunisti (a ne komunjare) koji su pazili svoj komšiluk, prijatelje i uživali u zajedničkom životu sa svim ljudima i narodima u Bosni. Što bi kod nas rekli – nisu se dali vagnuti u stranu ni za jotu kad su došla ova nevjerna vremena. Nisu nikada bili vjernici, niti se kod njih mogao osjetiti taj nacionalistički konstrukt srpstva.
Sad sa ovom pameću znam da su kao i svi Krajišnici smatrali sebe Srbima, pravoslavcima, ali nisu tome pridavali politički značaj ili životnu bitnost. Njihova etnografija, kultura i ekonomija življenja tokom 20. vijeka je bila daleko od monolitnog i ujedinjavajućeg političkog konstrukta svetosavskog srpstva koji je dopirao iz Beograda iVojvodine dvadesetih, tridesetih i ponovo osamdesetih i devedesetih godina – već je bila istinski bosanska, ili još preciznije, autohtono bosansko-krajiška.
Sjećam se bakinog komentara na slike četnika i srpskih dobrovoljaca na barikadama u Hrvatskoj 1991. – Sine, rekla mi je, evo opet ovih bradonja četnika i popova, a mislila sam da smo mi to pobijedili jednom za svagda. Oni će nam svima glave doći.
I deda Ostoja, majčin otac, sa šesnaest je otišao u partizane, sa doktorom Mladenom na Kozaru gdje je učestvovao u podizanju ustanka. Preživio je prvu nacističkuustašku i četničku ofanzivu na tu planinu. Kada se vratio u selo Bistricu podno Prosare, počela je odmazda. Ubijanja ili odvođenja zarobljenika, antifašista i seljana, u Staru Gradišku i Jasenovac. Muškarce su odvozili u radne logore u Austriji i Njemačkoj. Tako i mog dedu, no on je iz tog logora pobjegao nakon četiri mjeseca i vratio se u partizane. Prvo u štajerske a onda ponovo na Kozaru i dalje po Bosni.

Šarolike, izmješane i stopljene oaze

Kad se sjetim svog djetinjstva, neke svoje lične prošlosti, uvijek se sjetim doživljaja, slika i raje iz dva banjalučka naselja u kojima sam odrastao – Rosulja i Borika. Najljepša i najnostalgičnija sjećanja i slike su ipak iz radničkog naselja i raje u Boriku, jer sam tu proživljavao one slatke prijeratne tinejdžerske i gimnazijske godine. Vrbas, kajak, raja iz kluba: Mufta, Muhamed, Sina, Smailaga, Albin, Boro, Pota… Takmičenja u kajaku na rijekama širombivše Juge. Zezancije sa rajom iz zgrade: Džimi, Smaja, Roske, Darma…
Prva zaljubljivanja i simpatije. Sjećam se djevojke sa imenom Elizabeta Sotelo, zvali smo je Beti Bup. Samo njeno ime je bilo dovoljno da mi uši otpadnu. Banja Luka i Borik mog djetinjstva u odnosu na ovo sada, bile su šarolike, izmješane i stopljene oaze različitih ljudi, imena, porodičnih priča, običaja i istorija, različitih vjera i narativa, različitih temperamenata.
Sjećam se da je pred sami rat u Banjaluci svako pokretao neki svoj mali biznis. Ljudi su pravili i izvozili posteljinu, kožnu galanteriju i ko zna šta već. Kafići i slastičarne su radili ko ludi, naročito oni borički od kafića K4 preko Venecije, Moneta i Kajaka do Tilta, Džoja i Moskve. Bilo je svega, sve dok nam nisu počeli obećavati da ćemo svi jesti zlatnim kašikama. Tada je iz komšiluka isparilo više od polovine mojih drugara.

Sumrak zbog zlatnih kašika

U gimnaziju sam krenuo u jesen 1991. i prve šokove rata sam doživio u tim danima. Sjećam se kako su moji drugari iz razreda nestajali jedan po jedan. A onda, par dana ili sedmica poslije, neko donese haber u razred da se Selma, ili Valentin, ili Mario više neće pojavljivati u školi i da su izašli iz Banjaluke. To su za mene bile traume.
U gimnaziji su moju raju prvi put popisivali po nacionalnosti. Negdje u maju 1992. profesor Mile Sumrak, zamjenik direktora i član SDS, uleće u razred kod nas i kaže: – Ajmo, djeco, napišite ovdje svoje ime i prezime i nacionalnost. I dade da po razredu kruži taj obrazac. Dođe i do mene i tada sam prvi put vidio da djeca nisu samo djeca već i Srbi, Muslimani i Hrvati. Bio sam šokiran, nisam se mogao pomjeriti.
Sad sa ovom pameću shvatam da je popisivanje po nacionalnosti prvi korak u dehumanizaciji čovjeka. Ja nisam znao kojoj kategoriji pripadam i kraj svog imena pišem – Jugosloven. To čini i Bojan, drug do mene u klupi. OdeSumrak sa spiskom, ali se nakon nekog vremena vrati. Prozva mene i Bojana i kaže nam da nacionalnostJugosloven ne postoji, da ta država više ne postoji i da se izjasnimo drugačije. Kažem mu da ja ne znam šta drugo da napišem i da moram pitati majku. Zbunjeno je izletio iz razreda.
I sada razmišljam kako je simbolično da je sav taj jad i čemer srpskog nacionalizma i rata u naš razred donio čovjek koji se preziva Sumrak. Te ’92. nestalo je pola mog razreda, a tih godina i pola moje Banjaluke. Sumrak rata je počistio ulice, naselja, sela, sjećanja… I sada nam srpski nacionalisti pokušavaju prodati priču da ta vremena, ti ljudi, ta djeca, taj život, nikada nisu ni postojali. I da je ovako bolje.

Ne znam ni za šta, ni zbog čega

Početak rata za mene predstavlja spoznaja da je moj burazer od strica Boris, dijete iz mješovitog braka, iz kasarne JNA najednom završio na Vukovaru sa svojih 18 godina. Bio je tenkista, preživio je i kada se vratio krajem ’91. Imao je priče zbog kojih mi se sve to sranje zgadilo odmah na početku. Pričao mi je: – Ulazimo mi tenkovima u Vukovar na samom početku. Ne znam ni za šta, ni zbog čega, ali tu sam. Po tenku počeše zvonit meci, a moja noga odmah pade sa gasa. Tenk stade a meni počeše suze ići niz lice. Jebote, gdje me ovo guraju! Cijela se kolona zaustavi, a Šljivančanin urla na nas ko na robove.
Još te zime, moj stari je uspio pokupiti sa fronta na Strugu kod Okučana, Andreju, Beograđanina, doveo ga kući i meni rekao: Spremi ga, on danas ide kući da ne bi poginuo. Bukvalno ga je skinuo sa oklopnjaka i u uniformi doveo u Banjaluku. Momak je bio crn ko ugarak, imao je blata po kosi i u ušima, oči su mu bile ko fildžani. I sav se tresao. Navuko je svoju civilku koju je držao kod nas, stavio minđušu u uho i pravac Beograd. Mislim da sada živi u Italiji. Njegova su vojnička pisma još uvijek kod mene u kući.
Regrutovani Banjalučani svih nacija 1992. sve češće su se vraćali iz Hrvatske u kovčezima. Sjećam se kako se drvoredi kod parka Petar Kočić, na mom putu ka gimnaziji, sve više pune smrtovnicama.

Legli s petokrakom probudili se kokardom

Marta 1992. stari i ja smo išli na pecanje, na Plivu, sa tatinim kolegom Zokom iz SUP-a. Na po puta, Zoka izbaci kasetu Merime Njegomir i ubaci drugu sa nekim četničkim pjesmama. Od Topole, od Topole, Oj, vojvodo Sinđeliću, itd. Pita ga stari: Matere ti, Zoka, od kad to ti slušaš te pjesme? A Zoka mu odgovori da je on njih oduvijek slušao. Ja se na zadnjem sedištu Juga 45 u trenu nasmijem: Aha, baš si ih slušao ranije, al’ na vokmen!Uhvatio sam ljutit tatin pogled u retrovizoru. Dok sam trepnuo dobio sam po nosu. Ćutao sam dok se nismo vratili kući. Stari me stavio pred sebe i reko da moram paziti šta pred kim pričam. Taj njegov savjet nikad nisam poslušao.
Većina Srba je prosto legla sa petokrakom a probudila se sa kokardom i ne shvatajući šta im se dešava. Kad su shvatili, bilo je kasno i za njih i za njihove familije. Sve ostale šprehe su bile samo traženje opravdanja zašto su odpartizana i komunista postali četnici i nacionalisti.
U aprilu 1992. moja porodica je osjetila svu žestinu srpskog nacionalizma. Mog starog, Miodraga Šušnicu ubile su paravojne formacije SDS, tzv. SOS-ovci, po nalogu Stojana Župljanina i vrha SDS, a onda su za to ubistvo u banjalučkim dnevnim novinama Glasu okrivili banjalučke Muslimane i Hrvate. Nama su u nekoliko navrata poslije ubistva pretresali stan, iznosili tatine stvari i pratili staru. Tatine kolege i istinski prijatelji su uspijeli policijski riješiti to ubistvo, ali taj slučaj nikada nije procesuiran na sudu. Izvršioci, organizatori i nalogodavci žive sa mnom u istom gradu. Da apsurd bude veći, taj novinski članak koji je za ubistvo mog oca inkriminirao i dehumanizirao sve Muslimane i Hrvate optužujući za to porodice Beganović i Klindić, napisao je naš porodični prijatelj – novinar Boro Marić. Kad ga je stara pitala – Zašto Boro, bolan, lažete i izmišljate? On je odgovorio: Moralo se! Nakon toga nismo imali više kontakta sa njim.

Odrekli se komšija i prijatelja

Tog aprila 1992. počelo je organizovano teroriziranje, zastrašivanje i protjerivanje nesrba iz Banjaluke. Ja sam gubio prijatelje iz komšiluka, iz kajakaškog kluba, iz gimnazije… Do kraja rata u Banjaluci je ubijeno oko 220 civila, a protjerano je oko 75.000 ljudi! Samo zato što su bili Muslimani ili Hrvati. A u Banjaluci nije bilo ni dana rata. Srbi su se odrekli svojih komšija i prijatelja za imaginarno ljotićevsko i velimirevićevsko srpstvo.
Bio sam svjedok kako grupe nacionalista hodaju gradom i tjeraju momke da se prekrste a ako ovi to ne bi znali ili bi to uradili na „pogrešan“ način – tukli su ih. Sjećam se da su skidali gaće momcima da vide da li su osunećeni ili nisu, pa ako jesu – tukli su ih. Gledao sam kako ljude izbacuju iz stanova, upadaju im u kuće, kako ih tuku kundacima na cesti, kako ih odvode ko zna gdje.
Sjećam se i dana kada je srušena Ferhadija zajedno sa još nekoliko džamija tog dana. Bio je maj 1993. i sva stakla na okolnim zgradama i robnoj kući Boska su popucala. Osim stakala na SUP-u, oni su znali da će džamije biti rušene pa su pootvarali sve prozore. Ja nisam mogao vjerovati, nisam želio vjerovati da se to desilo. Neki su slavili, neki plakali.
Sjećam se dana kada su naše komšije Kalkani i moj drug Samir izašli iz Banjaluke. To jutro je bilo tiho. Nedugo poslije njih izašli su i Džonlići. Samirov burazer se krio od vojske i praktično nije izlazio napolje osim da promjeni mjesto skrivanja. Krio se i kod nas u kući. Bio je floater – osoba koja živi po krajevima grada u kojem ga neće prepoznati da je Musliman ili Hrvat. O da, stranci su imenovali i ovu kategoriju ljudi.

Organizovana amnezija i ignorisanje

Današnja Banja Luka ne liči na onu staru. Nove srpske vlasti su još za vrijeme rata obrisale sve muslimanske, hrvatske i nedovoljno srpske identifikacije iz naziva ulica, naziva mjesnih zajednica i škola. Porušili su sve džamije u Banjaluci i franjevački samostan na Petričevcu. Na prostoru banjalučke biskupije ubijeno je 8 katoličkih sveštenika, a nekoliko ih je bilo zatvarano i premlaćivano! Srpski nacionalisti su u septembru 92. nasred ulice izrešetali imama džamije na Hisetama!
U godinama poslije rata porušili su ili pustili da propadne dosta spomenika kulture, skulptura akademskih BH umjetnika, srednjovjekovnih utvrđenja i starih bosanskih kuća. Skoro sve što je ostavština osmanske, muslimanske, katoličke, austrougarske i naše bosanske naracije. Pod udarom zaborava su bili i spomenici iz NOB-a, ali su par godina nakon rata vratili dio bista narodnih heroja u Banjaluci, što nije slučaj u drugim sredinama. Sve što ima bosansko-hercegovačko nasljeđe ili govori o nekadašnjem interetničkom i zajedničkom životu je nepoželjno i pod udarom je organizovane amnezije i ignorisanja.
Palili su arhive i službene evidencije policije, sudova i opštine – isprva za novac i po želji, a poslije rata sistematski i masovno. Količina toga što se želi zaboraviti u Banjaluci je tolika da prazninu koja tom prilikom nastaje ništa ne može ispuniti. Pa ni silni novi pop-mitološki i nacionalistički narativi i spomenici. Banja Luka je dobila spomenik Stefanu Nemanji (?), banu Milosavljeviću, dobila je i desetine novih pravoslavnih crkava, neke na mjestima na kojima nikada nije bilo crkve. Srpske i državne zastave Srbije se mogu vidjeti svugdje a zastave BiH samo na institucijama BiH u gradu.

Trovanje se nastavlja

Moje istraživanje pokazuje da su srpske vlasti u Banjaluci promjenili naziv 50 odsto ulica, njih oko 240, brišući sve nesrpske narative a namećući samo srpske i pravoslavne. Ljude, stare Banjalučane, možda najviše pogađaju ove posljedice urbicida i kulturocida vidljive u Banjaluci u nazivu skoro svake ulice i na svakom kutku. Ni meni se ne mili živjeti u ulici koja nosi naziv četnika iz Drugog svetskog rata, a kamoli nekom čovjeku kojeg su srpske snage protjerale ili mu pobile najmilije.
U zadnjih šest, sedam godina Dodikove vladavine javni i medijski prostori, politička arena i umovi mladih ljudi su do daske zatrovani srpskim kleronacionalizmom i etno-fašizmom. Uporedo sa tim Dodik i njegova klika bjesomučno pljačkaju javni novac i resurse maskirajući svoj kriminal nacionalističkim populizmom. Dodik i njegova bratija tajkuna godinama izvlače novac i vrijednosti u SrbijuRusiju i Švicarsku.

Zašto?

Ima u Banjaluci dosta raje koja ne prihvata ova nacionalistička sranja i među njima sam stekao prijatelje. Pokušavamo da markiramo događaje i mjesta i tako skrenemo pažnju javnosti na zločine istrebljenja i genocidanad nesrbima u BanjaluciPrijedoruSrebrenici i drugim opštinama ove RS. Zajedno sa našim komšijama, Bošnjacima i Hrvatima, obilježavamo stratišta svih naroda u BiH, ali ja sam se fokusirao na zločine nad nesrbima počinjene od strane srpskih snaga a u ime srpstva. Zašto? Zato što će nam se pokoljenja stidjeti za ono što smo učinili na pragu 21. vijeka.
Srpske vlasti i snage devedesetih, osvajajući i čisteći opštinu po opštinu u Hrvatskoj i Bosni u halucinogenom piru odbrane tzv. srpske zemlje – obezvrijedile su srpske žrtve JasenovcaJadovnog i drugih stratišta. Ginter Gras je lijepo govorio Nijemcima: Tek kada osjetite istinski sram za ono što je počinjeno u vaše ime i doživite istinsku katarzu, tek tada imate pravo na vlastite suze! Ima li ičeg takvoga u Banjaluci, u RS, u Srbiji? Nema! Jer da ima – ne bi Banja Luka bila dio RS, i ne bi bilo RS jer bi je se odrekli kao najsramnijeg perioda u srpskoj istoriji. I ne bi taj grad bio centar poricanja genocida i sistematskih zločina koje su srpske snage počinile. Ne bi bio grad zaborava i amnezije svega što je nesrpsko.
Možemo se svi mi pozivati i na čojstvo i na petokraku, i na Tita i na partizane, ali naši ratni lideri su bili oberčetnici, obernacionalisti i ludaci, a ova sadašnja vladajuća politička elita u tom mom gradu Banjaluci, a bogami i u Srbiji, ne razlikuje se ideološki ni za jotu od tih ratnih zločinaca. Samo su im metode i maske donekle prefinjenije. Bojim se novih sukoba u Bosni.
autor: Srđan Šušnica
Protest .ba
Srđan Šušnica, kulturolog, rođen je u Banjaluci 1976. Završio je banjalučku gimnaziju a potom diplomirao na Policijskoj akademiji u Beogradu, a nakon toga i na Pravnom fakultetu u Banjaluci. Magistrirao je na Fakultetu za društvene nauke Univerziteta u Ljubljani na programu Kulturolgije. Bavi se kulturološkim istraživanjima bosanskih i balkanskih tema, pisanjem i društvenim aktivizmom okrenutim protiv kulture zaborava, istorijskog revizionizma, nacionalizma i fašizma. Živi i radi u Banjaluci.