уторак, 17. новембар 2015.

Britanija se sprema za novi krah poput onog iz 2008-e: evo zašto

Vlada želi da verujemo da je naš ekonomski rast održiv, i da će budžetski suficit srediti sve naše probleme. Ali to su opasni mitovi.
Britanski javni život je uvek bio protkan tabuima, i nigde to nije tačnije nego u domenu ekonomije. Danas o seksu možete da kažete šta vam dago, ali čim se tema promeni na fiskalnu politiku, bezbroj je stvari koje svi znaju, čak postoje i udžbenici i akademski članci, ali niko o tome ne bi trebalo javno da pirča. To je pravi problem. Zbog ovih tabua, nemoguće je govoriti o pravim razlozima kraha iz 2008-e, i to čini gotovo sigurnim da će se ponovo desiti nešto poput toga.
Danas bi hteo da pričam o najvećem od svih tabua. Nazovimo to principom Janko-Marko: što vlada ima manji dug, to ga više imaju svi drugi. Nazivam ga tako zato što je zasnovan na vrlo prostoj matematici. Recimo da imamo 40 pokeraških čipova. Janko ima pola, a Marko ima drugu polovinu. Očigledno, ako Janko dobije dodatnih 10 čipova, Marko će imati 10 manje. Sad pogledajte ovo: to je dijagram bilansa između javnog i privatnog sektora ove ekonomije:
uk-sectoral-balances-and-obr-forecasts.jpg
Da li ste primetili kako je grafikon simetričan? Gornji deo je tačan odraz donjeg. To se naziva „računovodstveni identitet“. Ako jedan ode gore, drugi mora, nužno, ići dole. To znači da ako vlada objavi da „mi moramo da se ponašamo odgovorno i da otplatimo nacionalni dug“ i akumulira budžetski suficit, onda ona (javni sektor) uzima više para putem poreza od privatnog sektora nego što otplaćuje. Taj novac mora da dođe odnekud. Dakle ako vlada ostvari suficit, privatni sektor ide u deficit. Ako vlada smanji svoj dug, svi drugi moraju da se zaduže tačno u tolikoj meri da bi uravnotežili svoje budžete.
Čipovi su preraspodeljeni. Ovo nije puka teorija. U pitanju je prosta matematika.
Dakle, očigledno, „privatni sektor“ uključuje sve od domaćinstava i malih dućana do gigantskih korporacija. Ako celokupni privatni dug poraste, to neće podjednako pogoditi sve. Ali ko će biti pogođen to vrlo malo ima veze sa fiskalnom odgovornošću. To se uglavnom tiče moći. Bogati imaju milion načina da se izmigolje iz svojih dugova, i zahvaljujući tome, kada je vladin dug prebačen privatnom sektoru, taj dug uvek bude prebačen na one koji su najmanje u stanju da ga plate: u hipoteke srednje klase, keš kredite i tako dalje.
Ljudi koji upravljaju vladom to znaju. Ali oni su naučili da ako samo nastavite da ponavljate: „Mi samo pokušavamo da se ponašamo odgovorno! Porodice moraju da izbalansiraju svoje budžete. Pa, moramo i mi“, ljudi će jednostavno pretpostaviti da če vladino akumuliranje suficita nekako svima olakšati da takođe urade to isto. Ali ustvari, u realnosti upravo je obrnuto: ako vlada uspe da izbalansira svoje knjige, to znači da vi nećete moći da izbalansira vaše.
Možda mi sada prigovarate: ali zašto bilo ko mora da bude zadužen? Zašto ne bi svi jednostavno izbalansirali svoje budžete? Vlade, domaćinstva, korporacije ... da svi žive u okviru svojih mogućnosti i da na kraju niko nikome ništa ne duguje. Zašto prosto ne uradimo to?
Pa i za to postoji odgovor: onda ne bi bilo novca. To je još jedna stvar koju svi znaju ali niko zaista ne želi da priča o tome. Novac je dug. Novčanice su samo mnogo cirkulišućih priznanica (zadužnica). (Ako mi ne verujete, pogledajte na novčanicu u svom džepu. Na njoj piše: „Obećavam da ću platiti nosiocu na zahtev iznos od pet funti.“ Vidite? To je priznanica.). Funte su ili cirkulišići vladin dug, ili su kreirane od strane banaka davanjem dugova. Odatle dolaze pare. Očigledno, ako se niko uopšte ne bi zaduživao, ne bi ni bilo para. Ekonomija bi krahirala.
Tako da dug mora da postoji. I dug mora neko da poseduje. Nazovimo tu grupu kolektivno „bogataši“, pošto većina njih to jesu. Ako vlada akumulira mnogo duga, to znači da bogati ljudi imaju mnogo vladinih menica, koje plaća niske kamatne stope; vlada vas oporezuje da bi ih isplatila. Ako vlada isplati svoj dug, ona tada u suštini radi prebacuje taj dug direktno na vas, kao hipotekarni dug, dug kreditne kartice, keš kredite, i tako dalje. Naravno novac se i dalje duguje istim bogatašima. Ali sada ti bogataši mogu da ubiru daleko veće kamate.
Ali ako prebacite dug na one koji su najmanje u stanju da ga plate, nešto će na kraju morati da popusti. U poslednjih nekoliko decenija tri puta je vlada ostvarila suficit:
uk-gdp.jpg
Obratite pažnju kako svaki suficit prati, tokom određenog broja godina, podjednaka i suprotna recesija.
Nema sumnje da če se sada desiti upravo to. Trenutno, politika konzervativaca je stvaranje stambenog balona. Naduvane cene stanovanja stvaraju bum u građevinarstvu i to čini da izgleda kao da ekonomija raste. Ali to se jedino može platiti opterećivanjem vlasnika kuća sa još više i više hipotekarnog duga. Evo podataka Kancelarije za budžetsku odgovornost o tome šta če se desiti sa cenom stanovanja u narednih nekoliko godina:
uk-house-prices-and-obr-projections.jpg
Izraz „poleće k'o raketa“ odmah pada na pamet. I evo šta kaže da će se zahvaljujući tome desiti sa dugom domaćinstva:
uk-house-prices-and-obr-projections-1.jpg
To nas vraća tačno tamo gde smo bili pre hipotekarne krize 2008-e. Da li stvarno mislite da će rezultati biti išta drugačiji?
Ali nešto poput ovoga mora da se desi kada vlada ostvari suficit. Svi bi jednostavno nastavili da svaljuju dug na one koji su najmanje sposobni da ga plate, sve dok se čitava stvar ne sruši poput kule od karata: baš kao što je uradila 2008-e.
Izvor: 

понедељак, 26. октобар 2015.

U Srbiji čak 1.400 "rajskih" firmi

Isečci iz novina (1)
ZEMLjE u razvoju svake godine gube najmanje 100 milijardi dolara potencijalnih poreskih prihoda zbog ulagača koji dolaze iz "poreskih rajeva". Ovo procenjuje Odeljenje za trgovinu i ravoj Ujedinjenih nacija u godišnjem izveštaju o stranim direktnim investicijama. Koliko bi srpski budžet bio bogatiji da u našu zemlju ulažu samo gazde koji ne zalaze u "ofšor", niko precizno ne zna. Vlasnici blizu 1.400 preduzeća u Srbiji su firme ili ljudi iz zemalja poznatih po povoljnom poreskom sistemu. A, iz najozloglašenijih poreskih rajeva, zemalja sa "crne liste" Evropske unije, potiču gazde oko 330 srpskih preduzeća i u njih se u proseku godišnje odlije oko 25 miliona evra. 
Ekonomisti objašnjavaju da Srbija ne gubi previše poreza zbog poslovanja u ofšoru. 
- Porez na dobit preduzeća u našoj zemlji je 15 odsto i to nije previsoka stopa smatra Milojko Arsić, profesor Ekonomskog fakulteta. - Zato nemaju previše razloga da izbegavaju oporezivanje u Srbiji. Ostale poreze, na rad, doprinose, porez na dodatu vrednost i slično, te firme plaćaju u Srbiji. Najveći deo sume od 100 milijardi dolara, kolika je procena UN, gube zemlje poput Kine i Indije. Nije samo neplaćanje poreza na profit razlog bežanja u ofšor destinacije. Pravi posao za Upravu za sprečavanje pranja novca su transferi koji iz poreskih rajeva stižu u Srbiju. U slučaju većine ofšor zemalja, oni su veći od suma koje vlasnici firmi izvlače napolje. Tipičan primer pranja novca je kada tajni vlasnik ofšor kompanije osniva firmu u Srbiji i na njen račun uplaćuje značajne svote. Novac potom ulaže u nekretnine, gradnju ili kupovinu. I tako je već postao - legalan. 
- Najveći rizici su prenos novca sa ofšor destinacija, novac koji se prenosi u vidu zajmova, raznih vrsta kreditnih aranžmana i osnivačkog kapitala treba da bude predmet pojačane pažnje i u budućem periodu, naročito kada se sumnja u stvarne vlasnike kompanija registrovanih na "rajskim" destinacijama - stoji u godišnjem izveštaju Uprave za sprečavanje pranja novca. - Posebno treba ispratiti građevinske kompanije čiji su osnivači ofšor firme, jer se sumnja da se na ovaj način nelegalno stečan novac ulagao u regularan sektor. 
Lane su tako vlasnici firmi iz Holandije u Srbiju uložili 372,7 miliona evra više nego što su u matičnu zemlju izneli. Sa Devičanskih ostrva, britanskih, "doputovalo" je 9,3 miliona evra više nego što je na njih "poslato". Iz Hongkonga je uloženo skoro četiri miliona evra više nego što je izneto. Odliv novca je veći u Lihtenštajn - za 4,4 miliona evra, Kajmanska ostrva 1,5 miliona evra i Belize 1,2 miliona evra. ? 
D. ILIĆ KRASIĆ - S. BULATOVIĆ 
UPRAVA za sprečavanje pranja novca upozorava na nekoliko uobičajenih načina na koje se novac izvlači iz zemlje. Jedan je preplaćivanje robe koja se uvozi od ofšor kompanije. Iako kupac plaća veće dažbine državi, isplati mu se, jer veće sume iznosi. Na taj način se ponekad plaća i roba koja se kasnije prodaje na crno u Srbiji. 
KOJE SU ODLIKE 
OSNOVNE odlike prave ofšor firme su da ne posluje u zemlji u kojoj je osnovana, da ne vodi prosto knjigovodstvo i da ima tajnog vlasnika. U pojedinim državama u Evropi, samo su određene forme preduzeća ofšor. Primer je - "partnerstvo sa odgovornošću" u Austriji, Holandiji, Švajcarskoj i Britakva preduzeća u zvaniji. Samom registracijom takva preduzeća u zvaničnom registru ovih država dobijaju status ofšor firme.

четвртак, 22. октобар 2015.

NA LUDILO TREBA MOTRITI STALNO

“Jahani narod“, kako bi rekao Domanović, sanja o vođi koji će ga izbaviti nevolja, a kad se taj vrag pojavi i unese neke strasti u svoj nastup, niko se ne pita odakle stiže, iz kakvog političkog okrilja, s kakvim traumama i kojim potrebama da zavodi druge i vlada ljudima. U literaturi je moguće da vođa stigne iz ludnice, a u literaturi nema ničega što pre toga nije bilo u životu.

Mirko Kovač
Svaki je narod kuburio s vođama. Revolucionarne gomile ne mogu bez vođa; obezglavljena masa ih poziva. Vođe su napast, čak i kad su spasitelji. Uvijek dojezde na nekom valu, i u vremenima nekih rasula i kriza. Kada se pojave, lako se nametnu. Odmah naprave zaokret u retorici, prividno se približe narodu, zasipaju ga novim frazama i kljukaju praznim obećanjima.
Vođe pokatkad ostanu dugo na vlasti, društvo ne može da ih se reši bez velikog zla. Ljudi se privikavaju na trpnju, mire se s bedom. Vođa će naći načina da ih zabavi drugim stvarima, da im stvori mnogo neprijatelja i da u njima probudi ratobornost, osvetoljubivost i mržnju. To je način da ih se zaposli, veže uz sebe i učini zavisnicima svoje loše politike.
Intelektualci su, nema sumnje, kumovali mnogim nevoljama. Ustoličili su kojekakve bezlične osobe, hvalili bezvrijedne tipove, pleli intrige, cinkarili razborite i suzdržane kolege. Radili su za vlastodršce i progonili one koji su se usuđivali da ponešto zamere toj vladavini, ili, ne daj bože, posumnjaju u duševno zdravlje vođe. Ali kad su se i vremenom sami treznili i sagledali obmane, onda bi se takvi intelektualci žderali zbog loše intuicije i plitike pameti. Jedni bi tonuli u rezignaciju i alkoholizam, drugi bi postajali ljuti protivnici do juče ljubljenom vođi.
“Jahani narod“, kako bi rekao Domanović, sanja o vođi koji će ga izbaviti nevolja, a kad se taj vrag pojavi i unese neke strasti u svoj nastup, niko se ne pita odakle stiže, iz kakvog političkog okrilja, s kakvim traumama i kojim potrebama da zavodi druge i vlada ljudima. U literaturi je moguće da vođa stigne iz ludnice, a u literaturi nema ničega što pre toga nije bilo u životu. O vođi se stvara lažna slika, a on uspješno pozira za tu laž. Pesnici veselo grakću dok se ta avet uspinje. Oni je veličaju, a taj mali lik preobražava se u političkog diva.
U usponu vođe pesnici vide povratak dostojanstva, jer vođe se i uzdižu tako što najprije proglase da je dostojanstvo naroda izgubljeno i sa s njima počinje nova historija. Samo razboriti intelektualci, skloni sumnji i skepticizmu, uspešno se distanciraju od tih naglih i zavodljivih pojava. Oni znaju da se narod ponižava dok se vođa uspinje, upozoravaju na to, ali su zaglušeni sveopštom galamom koju stvara vođa i njegova rulja. Dok on riče s govornicima, gomila aplaudira trivijalnostima i besmislicama. Lude vođe kao magnet privlače lude sledbenike.
Ludački potezi u prvi mah mogu izgledati kao normalni, pogotovu što ih štampa propagira. Taj negativac, taj ludi šef donosi nagle odluke. On se probudi i prekine ekonomske, trgovačke i diplomatske odnose s nekom državom zato što je besan na politiku te države, ili pak uvređen ako su ga tamo nazvali pravim imenom. Kad mrzi nekog političara, onda svoju mržnju ne obuzdava, već je širi na celi narod iz koje taj političar potiče. Pored toga u svom narodu pothranjuje mržnju, podstiče niske strasti, zavađa se sa susedima, a potom i sa svima koji imaju neke primedbe na njegovu politiku. Poteruje novinare, odbija kontakte, ne prihvata konferencije za štampu. Izoluje svoj narod i nema prijatelja nigde u svetu. Nepovjerljiv je i tvrdoglav kad mu nešto savetuje pametan čovek, popustljiv kad mu nitkovi ugađaju, a prijemčiv za sve što je destruktivno i nakaradno.
Loše postupke vođe mnogi opravdavaju njegovim groznim saradnicima. Na te priče naseda čak i doborameran, mada ne odviše bistar svet. To je način da se zatvore oči pred manama vođe i da se prikriju njegove slabosti. Ništarije koje ga okružuju i na koje se oslanja srž su njegove politike. On je bez njih izgubljen. Ti grozni likovi oko njega nisu ništa drugo do ustrostručeni lik samog vođe.
Ono što je zajedničko manje-više svim vođama jeste obdarenost za demagogiju, a u “liku svakog demagoga postoji jedna patološka crta“, kako je to svojevremeno rekao danas zaboravljeni filozof Vladimir Dvorniković. Razne fiks ideje uspinju takvog vođu do vrha, ali tada njegova država postaje luda kuća. On sipa megalomanske ideje, priča o velikim investicijama koje će ga visoko uzdići. Kaneti prepoznaje bolest upravo u toj “sklonosti prema visini“. Čim se ustoliči vođa odmah nastoji da se preseli iz kvarta koji je u nizini na neki breg, na neku uzvišicu, jer takvoj osobi nije bitno ‘da gore ostane, već da gore brzo stigne’. Kaneti kaže da se takvog tipa hrani nestalnost ideja, a on sve čini kako bi rastao i peo se lestvicama prestiža. Ne bira sredstvo kako bi se što pre popeo, jer on od ‘malog’ postaje ‘veliki’, od ‘ništa’ ‘nešto’, od ‘nikog’ ‘neko’. Taj hiroviti vođa radi sve nabrzaka, hoće za tili čas da reši ono što je nerešivo. Njegovim naglim odlukama oduševljavaju se neurotični i intelektualci. Mnogima se ludost dopadne, jer šašavi potezi kadkad “onebičavaju“ političku stvarnost. To je lakomisleno prihvatanje vođe. Salvador Dali je na jednom nadrealističkom skupu 1934. godine izjavio da je Hitlerova nadrealistička figura sjajna poput one Sada ili Lotreamona. Istoričar A. Hamilton upozorava da je “greška prenositi estetske ideje na nivo politike“.
Zaslužuju li negativne vođe da se o njima pišu negativne rasprave, da ga pisci uvode u književnost? Da Ružmon misli da naše rasuđivanje o takvom tipu ne sme da zavisi od “zanosa i mržnje koju izaziva“ i da ga ne bi trebalo određivati kao “genija u dijaboličnom smislu“. Filozof savetuje da se u takovog vođu ne puca, jer ta čast pripada samo tiranima i kraljevima. Ludi vođa je greška istorije. Nije potrebno njegovo spektakularno svrgavanje, već nešto više ironije ili duha kako bi se izvrgnuo ruglu i učinio smešnim. Potrebno je malo oštroumnosti da mu se prestiž podrije i malo odlučnosti da se njegova ludačka avantura na vreme osujeti. Njega će humor potisnuti; to je za natmurenog vođu otrov. Potrebno je da mu se smejemo i da se, smejući, povremeno ugrizemo za jezik.
Svakako nije na odmet mala doza gađenja prema takvoj istorijskoj figuri. A uz sve to, nužno je da intelektualci ozbiljno shvate onu upozoravajuću misao koju izgovara Kralj u Šekspirovom ‘Hamletu’: “Na ludilo treba motriti stalno“.
Mirko Kovač, “Cvjetanje mase”,
Bosanska knjiga, Sarajevo 1997.

среда, 30. септембар 2015.

Opasna mogućnost izbora - "Iz ovog se nešto naučiti dade"

Totalni rat Josepha Goebbelsa


Dino Šakanović 


Malo je primjera u povijesti da se neki sustav odlučio na takav uzaludan otpor i borbu do kraja u izgubljenom ratu, zaluđen svojom ideologijom, dovodeći se do totalnog uništenja, samo da se ne preda i samo da nanese što više štete protivnicima. Fascinantno je i zastrašujuće što je Goebbels s propagandom uspio izazvati kod njemačkog naroda; takvu neracionalnu odlučnost i slijepu podršku


 
Godina 1943. počela je katastrofalno za nacističku Njemačku. Već propala ofenziva na Staljingrad završila je katastrofom opkoljene VI. armije i predajom njenog zapovjednika Friedricha Paulusa. Još katastrofalnije, bitka za Staljingrad označila je počekat ulaska nacističkog vodstva u totalnu iracionalnost. Kada se opkoljeni general Paulus radio vezom javio Hitleru s obavješću da su njegovi ljudi samo koji sat udaljeni od sloma i ponovo zatražio dozvolu da se preda, Hitler mu je uzvratio promaknućem u feldmaršala i opaskom da se nikad ni jedan njemački ili pruski feldmaršal nije predao. Do 2. februara VI. armija, izgladnjena i promrzla, bez naoružanja, opreme, lijekova, hrane, odjeće i nade u spas, se predala. Sovjetske trupe počele su vraćati teritoriju i do 16. februara vratile Kursk, Rostov i Kharkiv.
Na sjeveru Afrike „pustinjska lisica“, general Erwin Rommel također se nalazio pred kolapsom, opkoljen od Britanske i Američke armije. Dana 4. februara Romel je suprotno Hitlerovim naređenjima naredio povlačenje u Tunis. Nacistički iracionalizam rezultirao je slanjem svakog dostupnog transportnog zrakoplova u Njemačkoj da doprema pojačanja i snadbijevanje Rommelu, umjesto da evakuira njegovu armiju, što je dovelo gotovo do potpunog gubitka transportne zračne flote.
Slom se bližio i sa zapada. Saveznička kampanja bombardiranja isprva smatrana za napasno teroriziranje građana postajala je sustavno razaranje njemačke industrije i infrastrukture, povećavajući svoj opseg. Njemačke zračne snage nisu je mogle spriječiti. Jedini važniji saveznik, Japan, počeo je popuštati. Dana 7. februara Japanci su napustili Guadalkanal pred nadmoćnim američkim snagama. Saveznici su 24. januara zaključili Konferenciju u Casablanci izjavom da će prihvatiti samo bezuvjetnu kapitulaciju Njemačke.
Ono što je karakteristično za sve ove februarske katastrofe je promjena u informiranju javnosti. Po prvi puta nacistička Njemačka domaćoj javnosti priznala je ratne poraze. Javnost je informirana o kolapsu u Staljingradu i povlačenju u Tunis, dok je sve jačih zračnih napada i sama postajala svjesna. Saveznički bombarderi počeli su dolijetati i do Berlina.

Toga dana je ovaj doktor filozofije i ekspert propagande doveo propagandu do vrhunca i uspio osigurati fatalnu podršku njemačkog naroda nacističkom totalnom ratnom naporu, podršku koja neće izblijedjeti do samog kraja rata

Svjesni da gube rat, nacisti su se odlučili za „Totaler Krieg“, totalni rat, borbu svim sredstvima, do kraja. Nacistički ministar propagande, Joseph Goebbels, organizirao je miting u dvorani Sportpalastrede 18. februara 1943. godine. Goebbels je skupio najprobraniju publiku, najodanije nacističke fanatike kakav je i sam bio. Albertu Speeru kasnije će reći kako je to bila najbolja publika koja se mogla pronaći u Njemačkoj. Uz desetke tisuća ljudi u dvorani, miting su slušali i milijuni Nijemaca preko radija i televizije. Upravo Goebbels je izmislio TV prijenos skupova i opskrbio svako njemačko domaćinstvo radiom. Zračeći nekom demonskom aurom i posjedujući slijepo povjerenje, kao „božanstvo propagande“, Joseph Goebbels uspeo se na govornicu. Govor je počeo opisujući „nesreće proteklih tjedana“ i „opasnost koja Europi prijeti s istoka od boljševika“. Nacistički šef propagande ovu djelatnost zaokrenuo je za 180 stupnjeva. Do tad, propaganda je prenosila pobjedničke izvještaje i slavila snagu njemačkih armija kao nepobjedivih. Sada je počela prikazivati opasnost od gubitka rata. I ne samo to, mogući njemački poraz počeo se prikazivati kao kraj civilizacije. Borba se prikazivala epskom i kataklizmičkom, nečime što uopće nije izbor već dužnost. Sam Goebbels je na početku sablasnog govora rekao: „Odbranit ćemo naše živote svim mjerama.“ Okupljenima je poručio kako su pred Njemačkom nezamislive opasnosti i ako ne poduzmu radikalne korake brzo, bit će prekasno. Pozvao je Nijemce da „skinu svilene rukavice“ i počnu borbu svim sredstvima. Iznad pozornice stajao je uz nacističku ikonografiju stajao natpis „Totalni rat- Najkraći rat“. Govoreći, nacistički ministar propagande izrekao je: „Englezi tvrde da Njemački narod odbija politiku totalnog rata njegove vlade. Kažu da ne želi totalni rat već kapitulaciju.“ Masa je uzvikivala „NIKAD!“. Joseph Goebbels s govornice se proderao: „Pitam vas, ŽELITE LI TOTALNI RAT?!“ Masa je uskićeno ustala, ispružila desnu ruku u nacistički pozdrav i puna ponosa uzviknula „DA!!!“. – „Želite li, ako je potrebno, rat totalniji i radikalniji od bilo čega što ste ikada mogli zamisliti?“ „DA!“ – „Jeste li spremni slijediti Fuhrera kao falange domovine dok stojite i borite se uz njemačku armiju i sa najvećom odlučnošću kroz sve prepreke sudbine dok pobjeda ne bude naša?“ „DA!“
Toga dana je ovaj doktor filozofije i ekspert propagande doveo propagandu do vrhunca i uspio osigurati fatalnu podršku njemačkog naroda nacističkom totalnom ratnom naporu, podršku koja neće izblijedjeti do samog kraja rata. Toga dana njemački narod, zaslijepljen propagandom, izabrao je podržati ovu fatalnu politiku i nije je se odrekao do kraja rata, osjećajući svojom dužnošću da „brani Europu od boljševika“.
Politiku totalnog rata praktično je primijetio ministar naoružanja Albert Speer. On je bio realni glas razuma i administrativni genije koji je omogućio neviđen uzlet i reorganizaciju ratne proizvodnje. Njemačka vojna proizvodnja, nasuprot sve većem zračnom bombardiranju i sve većoj nestašici sirovina, ubrzano je rasla sve do sredine 1944. godine. Praktično je u Njemačkoj ukinut civilni život, a kompletno društvo stavljeno na raspolaganje vojsci. Prekinuti su civilni zračni letovi, ograničen transport, zatvoreni restorani i kino dvorane, do granica gladi smanjena civilna proizvodnja. Opća nestašica svega svaljena je na leđa civila dok su resursi preusmjeravani u vojne potrebe. Speer je kao realan čovjek kontrolirao nacističku iracionalnost koja je zahvatila cjelokupno političko vodstvo. Sprječavao je nerealne projekte poput tenka „Ratte“ od 1.000 tona ili pokušaja da se proizvede atomska bomba, a „gurao“ realne projekte poput mlaznih aviona. Odmah je nastavio sve ranije prekinute istraživačke projekte, posebno u avijaciji. Raselio je kompletne industrijske grane kako bi spriječio fatalna uništenja u bombardiranjima. Uz koncentracione logore otvorene su i proširene radionice, a robovski rad korišten je i u izgradnju sustava utvrda „Atlantski bedem“ i podzemnih kompleksa tvornica u Kohnsteinu.
Kako je stanje na frontovima bivalo sve gore po nacističku Njemačku, radikalizam, iracionalizam i ideja „totalnog rata“ su se pojačavali. Do 1945. godine rasformirana je „pomoćna armija“ – raspuštene su vojne škole i sav pomoćni vojni personal poslan na frontove. Kako je kolaps bio sve bliže, istraživanja su postajala potpuno stihijska. Svaki mogući prototip bio bi poslan u upotrebu bez testiranja. Goebbels je nastavio propagandu „totalnog rata“ pozivajući Nijemce da izdrže sve patnje dajući im nadu najavama proizvodnje „Wunderwaffena“, „čudesnog oružja“ koje samo što nije proizvedeno i koje će preokrenuti tijek rata.
Izvor fotografije: http://bilder4.n-tv.de/
Totalni radikalizam preliven je i u vojne komande, ne po uvjerenju komandanata već po zapovjedima s vrha. Njemačka vojska sav svoj kapacitet da vodi aktivnu odbranu potrošila je u serijama sve suludijih i sve propalijih ofanziva kako je rat odmicao.
Pred sam kraj rata, vojna politika nacista slobodno bi se mogla nazvati „očajna odbrana“. U vojsku su mobilizirana djeca od 12 godina, ratni vojni invalidi, starci, raspuštene su i vojne bolnice, a personal poslan na front koji je 20. aprila stigao do Berlina. Nacisti su zabranili evakuaciju grada. Još ranije Hitler je naredio politiku „spaljene zemlje“ i uništavanje svega što bi moglo koristiti neprijatelju. Speer je kasnije na suđenju tvrdio kako je ometao provedbu ovog naređenja. Međutim, ipak su uništeni kilometri pruga, cesta, mostovi, elektro-turbine, crpne stanice za vodu… Njemačka se tehnološki vraćala u stadij srednjeg vijeka.
„Totalni rat“ će na kraju izazvati tragične posljedice i za njegove tvorce i njihove obitelji. Povučeno u zapovjedni bunker ispod zgrade Ureda kancelara u Berlinu nacističko vodstvo zapalo je u potpunu agoniju. Sam Hitler prelazio je iz stanja potpune depresije u stanje apsolutne euforije iz dana u dan. S velikim oduševljenjem dočekana je smrt američkog predsjednika Roosvelta vjerujući da će se ponoviti povijest iz 1762. kada je smrt ruske carice Elizavete Petronove spasila već poraženog pruskog kralja Friedricha II. Intrige i smicalice bili su na vrhuncu. Goebbels je uspio diskreditirati Hermana Göringa i izazvati njegovu smjenu s mjesta zapovjednika tada već nepostojećeg zrakoplovstva.
Goebbels je već 19. aprila spalio svoja osobna dokumenta. Zaluđeni i opsjednuti mišlju da je kraj nacizma stvarno i kraj civilizacije, najfanatičniji nacisti počinili su samoubojstva. Hitler se ubio 30. aprila 1945. zajedno sa svojom ljubavnicom i netom vjenčanom suprugom Evom Braun. Svoj zadnji dan proveo je u zapovjednoj sobi pokušavajući upravljati nepostojećim jedinicama te diktirajući testament koji se svodio na optužbe protiv Jevreja. Za nasljednika kao kancelara imenovao je Goebbelsa. On je 1. maja pokušao sklopiti primirje sa Sovjetima koji su to odbili. Iste večeri zajedno sa suprugom Magdom ubrizgao je vlastitoj djeci injekcije morfija. Kada su djeca zaspala, Magda ih je ubila kapsulama cijanida. Najstarije od šestero djece imalo je 13, a najmlađe 5 godina. Nakon ubojstva djece, Goebbles i supruga su izašli u dvorište Ureda kancelara i počinili samoubojstvo. Hitlerov primjer slijedili su mnogi visoki dužnosnici kao i obični vojnici, službenici i građani. Nacistička njemačka kapitulirala je 8. maja 1945. Kapitulaciju je potpisala Glavna komanda armije jer se političko vodstvo poubijalo ili pobjeglo.
Politika „totalnog rata“ na koju je njemački narod u euforiji pristao slijepo vjerujući svom vodstvu odvela je Njemačku do potpunog razaranja, ogromnih ljudskih žrtava i tragičnog uzaludnog napora. Baš ta politika i njen rezultat poslužili su kao katarza Nijemcima. Ova politika pokazala je koliko je propaganda devastirajuća, a ideološko sljepilo opasno. Malo je primjera u povijesti da se neki sustav odlučio na takav uzaludan otpor i borbu do kraja u izgubljenom ratu, zaluđen svojom ideologijom, dovodeći se do totalnog uništenja, samo da se ne preda i samo da nanese što više štete protivnicima. Fascinantno je i zastrašujuće što je Goebbels s propagandom uspio izazvati kod njemačkog naroda; takvu neracionalnu odlučnost i slijepu podršku. Vojska nije dezertirala, piloti su se s preostalim avionima i gorivom borili do kraja, mornarica nije isplovila da se preda, civili se nisu pobunili, nacistička stranka do samog kraja ostala je vjerna svom dugogodišnjem vodstvu. Sve ovo može se promatrati i kao ispunjenje Hitlerovog obećanja prije dolaska na vlast da se kapitulacija iz 1918. nikada neće ponoviti. I nije se ponovila, na uštrb milijuna života koji su mogli biti spašeni kapitulacijom 1943. ili 1944. godine. Slušajući Goebbelsov govor u Sportpalastredu nije teško shvatiti kako su Nijemci prihvatili ovakvu kataklizmičku propagandu kao realnost i upali u psihozu slijepo podržavajući propadajući Treći Reich do zadnjeg dana. Njemački izbor da vodi „totalni rat“ do kraja je od Njemačke napravio zgarište. Možda se tek pred kraj rata u surovom sudaru s realnošću osjetilo popuštanje, kada su piloti odbijali samoubilačke napade, a civili odbili voditi gerilski rat. Ipak, do zadnjeg dana Nijemci su odbijali kapitulaciju koja je 1943. ili 1944. mogla spasiti milijune života i infrastrukturu Njemačke, pa čak i sam civilni život koji je uništen. Na kraju rata 1945. godine Nijemci su gladovali.
Autor: Dino Šakanović
Prometej.ba

уторак, 8. септембар 2015.

POSTKOMUNISTIČKA MAFIJAŠKA DRŽAVA

ĐERĐ KONRAD

08 Sep 2015 

Evropa za početnike (40)
Vajar društva
Nacionalna vlada gradi nacionalno društvo i, unutar njega, čistu i bezgrešnu nacionalnu gornju i srednju klasu. A to ne može da bude ništa drugo, nego s državom isprepletena, štaviše, s državom identična nova klasa, gornji spratFidesovog društva, lično delo tvorca nacije. Napraviće takvu državu, da ćemo uzdignute glave moći da se udaljimo od Evrope. Ali, ne treba ipak da se previše udaljimo, jer se 94 posto novih domaćih investicija pokrivaju sredstvima iz evropskih fondova. Ovo kreativno upravljanje nacijom ne može da bude drugačije nastavljeno, osim sa strogo organizovanom pozadinom, uspeh se mora unapred obezbediti, statističke slučajnosti ne mogu poslužiti kao trajna uporišta. Treba obezbediti pobedu i na sledećim parlamentarnim izborima, neophodno je da nacionalna opcija bude vodeća i u narednoj deceniji. Za profitabilne investicione projekte neophodan je novac Evropske unije, da bi njihovu realizaciju dobili nacionalno samosvesne, lojalne firme, i da friško uzdignuti budu s beskrajnom zahvalnošću vezani za fidesovske vrhove. Šta se, pak, dešava na desnici: ostaci stare, hrišćansko-nacionalne gornje-srednje klase, potomci prekjučerašnje gospode, nadmeću se s decom provincijskih partijskih sekretara, sa narodnjačkom srednjom klasom. Stil se, kao klatno, njiše između narodnjačkog i gospodskog. Bitna karakteristika mađarskog puta je to što ovde – za razliku od istočnonemačke, rumunske i češke prakse – nije bilo prave restitucije, i na tome nisu insistirali ni socijalisti, ni liberali, ni nacionalisti. Onaj ko se potkožio, ili je dobio ili ukrao, ili pak zaslužio nekim političkim uslugama, tako da ja ovde, tragom nacionalizacija, višekratnih političkih pljački, vidim uglavnom neku elitu preprodavaca kradene robe. I u sferi tržišnog nadmetanja postoje odozdo uzdignuti milijarderi, ali su u manjini u odnosu na one koji su se kroz politiku našli u višim sferama vlasti. Građanske vrline nemaju duboke korene, nemaju čvrste tradicije. One malobrojne pojedince koji su nešto od toga vaspitanjem dobili i potom i sačuvali, politička klasa je, uz saglasnost i s leva, i s desna, naprosto marginalizovala. Trijumfovala je ideja privatizacije, a reprivatizacija se, postiđena, povukla.
Slaže se sa sobom
Većina vlasnika dokopala se nečeg što nije bilo ni njegovo, niti je pripadalo njegovoj porodici, što nije mogao ni da nasledi, što nije svojim radom stekao. Zbog toga su prihvatljivi i krivi putevi, prečice i stranputice, zbog toga se i korupcija percipira kao normalna pojava. Kadar i njegova era je, dakle, pod anatemom, a onaj režim, koji je bio poslednji Hitlerov saveznik, postepeno se rehabilituje. Zaista, jezik Hortijevog razdoblja je bliži meritornim glasnogovornicima novog režima, nego mentalitet reform-inteligencije iz sedamdesetih, osamdesetih godina. Peten, Kvisling, Antonesku, Tiso, Ante Pavelić neće dobiti spomenik, novi mađarski režim pak ima istaknutu ulogu u izlivanju bronzanih kipova Hitlerovih saveznika. Mađarska politika klizi udesno, sve oštrije zaokreće udesno, na delu je domino-efekat, brisanje jedne zabrane ruši, briše sledeću. A u Orbanovom i u Fidesovom životu nazočno je klizanje od radikalnog liberalizma prema radikalnom nacionalizmu. Posve je verovatno da bi vođa broj jedan rado primio u svoj tabor glasače ultradesnog Jobika i poneke njegove, preletanju sklone kadrove, jer ne može dozvoliti da jedna pored druge bujaju i cvetaju dve desnice; onaj ko je poslušan, može da ostane, onaj ko se duri, neka nestane. Sve do sada sa svima je izašao na kraj, ali ovo sadašnje neofašističko društvo će se pokazati kao tvrd orah. Sa Jobikom protiv Evrope, a s Evropom protiv Jobika. I ako postoji jedna velika desničarska stranka, jasno je da ona treba da vlada, jer su sve druge kombinacije nakazne, bolesne i anacionalne. A da se ona zločinačka levica vrati na vlast, pravi je nonsens, odmah bi uvela u vrhove vlade elemente sa sumnjivim vezama u inostranstvu, njih treba jednom za svagda iskorenti, satreti na razne načine, kako god je moguće. Premijer se uglavnom slaže s idejama njemu podređenih, utoliko pre, što ovi s njegovih usana čitaju reči. U Evropi je Mađarska jedina zemlja u kojoj nije povučena jasna granica između desnog centra i ekstremne desnice, što je u skladu s hegemonističkim težnjama nove klase i slepačke ravnodušnosti većine prema novouspostavljenom sistemu vrednosti.
Vrednovanje jedne misli u pokušaju
Preporučujem jednu značajnu i zbog njene originalnosti s moje strane visoko cenjenu knjigu svim čitaocima koji se zanimaju za novume u oblasti socioloških analiza. Knjiga nosi naslov: Mađarski polip – Postkomunistička mafijaška država. Osnovna ideja ove knjige je, zapravo, teza sociologa Balinta Mađara, člana nekadašnje demokratske opozicije, jednog od osnivača stranke Saveza slobodnih demokrata, bivšeg ministra za obrazovanje i kulturu. O onome što se danas dešava u Mađarskoj, strani posmatrači ne znaju šta da misle, u svojoj nedoumici koriste tehničke termine, klišee, komparacije, i to je činio, to čini i većina mađarskih intelektualaca, uključujući i moju malenkost, koja se poistovećuje s vrednostima zapadne, odnosno liberalne demokratije. Vrlo sporo se dolazi do saznanja da je današnji sistem vladavine u Mađarskoj svojevrsni unikat, da nije kopija, niti degenerisana, bolesna varijanta liberalne demokratije, već njena suprotnost, ostvarenje jedne posve drugačije ideje – ono sa čim danas imamo posla u Mađarskoj nije usputno batrganje, nego je sam cilj puta. I zbog toga, svaka nada u korekciju ovog skretanja bila bi naivna kratkovidost i neodgovornost prema suštini Evropske unije, prema ideji pluralne demokratije. Teza Balinta Mađara glasi: danas je u Mađarskoj na delupostkomunistička mafijaška država. Za ovaj model je karakteristična istovremena, zajednička koncentracija vlasti i lične imovine, što nije istočnjačka regresija zapadnjačkog modela, već sistematsko sprovođenje plana desno orijentisanog populističkog režima Viktora Orbana, pobednika na parlamentarnim izobrima 2010. godine. Reč je o svojevrsnom kiparstvu, o uobličavanju društva dletom i čekićem, o stvaranju jedne nove klase. Fides, stranka mladih demokrata, pod vođstvom i pod vlašću predsednika Orbana nije ni nameravala da vrati od strane komunista nacionalizovani kapital njegovim izvornim vlasnicima ili njihovim naslednicima, već da posredstvom svojeručno proizvedenih zakona prisvoji ta dobra, da ih kao čarolijom pretvori u svoje vlasništvo, i to ne samo u statusu vlasnika od države nezavisnog civilnog građanina, već kao trajnog posednika političke vlasti. Komunisti su nacionalizovali kapital, Hitler je pak rekao da će on nacionalizovati kapitaliste, ali i na ovaj i na onaj način državna vlast i lična svojina nisu bile razdvojene.

Preveo i priredio Arpad Vicko

недеља, 6. септембар 2015.

Titu treba podizati spomenike i muzeje

Pozajmljeni intervju: Vjekoslav Perica, istoričar


Veličina slova: Decrease font Enlarge font
Photo: Stock
Objektivna nastava povijesti na ovim prostorima mora objasniti učenicima i studentima da su, promatrano u svjetskom kontekstu i dugom trajanju, ovi mali balkanski narodi u tisuću godina najvećim dijelom tog vremena bili robovi, kmetovi, kolonizirani urođenici ili kao danas, u polukolonijalnom statusu. Samo je period titoizma od sredine 1950-ih do kraja 1980-ih bio iznimka u tom dugom trajanju: samo tada, nikad prije ni poslije, ovi su narodi dobili priliku za autonomni društveno-ekonomski razvoj, modernizaciju i nacionalnu emancipaciju koju nitko izvana nije sputavao nego su je i pomagali
Vjekoslav Perica je rođen u Splitu, doktorirao historiju na američkom University of Minnesota – Twin Cities i živi u SAD od 1991.g. U regionu je nekoliko mjeseci godišnje, kako kaže, u prolazu ili na službenom putu. Na riječkom Filozofskom fakultetu od 2007. predaje svjetsku historiju. Fokus njegovog interesovanja je fenomen modernih nacionalizama i odnos religije prema njima. Autor je knjiga “Balkanski idoli. Religija i nacionalizam u jugoslavenskim državama”, “Sveti Petar i Sveti Sava. Sakralni simboli kao metafore povijesnih promjena” i sa Mitjom Velikonjom koautor knjige “Nebeska Jugoslavija”, čija je tema povezanost političkih mitologija i pop-kulture. Nedavno je u Hrvatskoj promovirana njegova nova knjiga „Pax Americana na Jadranu i Balkanu: mirovne misije SAD-a prema međunarodnoj historiografiji, popularnoj kulturi i kulturi sjećanja, 1919. – 2014.”
Dominantni tip religioznosti na ovim prostorima je nametnula Srpska pravoslavna crkva. Ona je unatoč porazima u koje je Srbe vodila, uspjela „prekrstiti“ ljute protivnike: hrvatski katolicizam i bosanski islam, iako ovi toga nisu ni svjesni, a ako i jesu to će poricati. Ovi su zaglibili u ono što je svojstveno svetosavlju, dakle etnofiletizam, obožavanje historije, apoteoza države i plemena, kult mučeničke nacije, kolektivno samosažaljenje, mitomanija, pesimizam, slavljenje smrti
*U knjizi “Nebeska Jugoslavija” kažete da su ustaška NDH i Tuđmanov režim međusobno sličniji nego što su bili Titov i Castrov model komunizma 1960-ih: kako gledate na vladavinu HDZ-a u Hrvatskoj, a kako u BiH?
Hrvatski fašizmi ne samo da imaju kontinuitet nego je suvremeni u nekim aspektima gori od onoga iz Drugog svjetskog rata. Nije dovezen u okupiranu Hrvatsku na talijanskim vojnim kamionima, niti ga je nadgledao gestapovski general u Zagrebu kao što je bilo 1941, i nije se potom jedva održao četiri godine uz masovni otpor srpskih i hrvatskih antifašista koji su ga porazili. On je u drugom historijskom naletu krajem dvadesetog vijeka osvojio srca većine Hrvata, bio je njihov masovni slobodni demokratski izbor. Ustaštvo je, baš kao i četništvo u Srbiji, rehabilitirano kao organizacija za borbu protiv komunizma i kao žrtva komunizma, a komunizam je demoniziran kao najveće zlo u povijesti. To se danas uči u školana i crkvama. To da je toj „hrvatskoj državi“ u zbilji  glavni cilj i dostignuće bio genocid nad Srbima i Romima, Holokaust nad Židovima, i masovni ratni zločini nad hrvatskim antifašistima, se ne spominje, osim na nekim inozemnim press konferencijama. Genocid nad srpskim narodom započet u NDH i zaustavljen od srpskih i hrvatskih antifašista, naknadno je ostvaren. Hrvati su nekoliko puta birali na vlast Hrvatsku demokratsku zajednicu koja je rehabilitirala hrvatski fašizam, a osuđena je i zbog pljačke i korupcije. Doduše dva puta su birali i tobožnje lijeve stranke. Ali ne zato što su Hrvati politički skretali ulijevo, nego kada bi privremeno spoznali koliko su ih hadezeovci opljačkali. Dalje, umjesto masovnog antifašističkog pokreta kao prije 70 godina, ovom neofašizmu u Hrvata se suprotstavljala tek šačica nepopularnih antifašista i udruga za ljudska prava, jedan čudak - demokratski izabrani predsjednik, sad već zaboravljen i ušutkan, grupa čudaka fratara iz Bosne koji u svojoj Crkvi imaju slab utjecaj i jedan satirični časopis koji već odavno ne izlazi. HDZ i hrvatski nacional-katolicizam su od 1990. do danas očistili iz hrvatstva sve na što bi normalan i kulturan Hrvat mogao biti ponosan, a proizveli ogroman materijal za stid i sram. Obnovili su niz simboličnih elemenata NDH, ugušili sjećanje na antifašističku borbu, proglasili domoljubljem nacionalne mitove koji relativiziraju ili poriču genocidne zločine. Konačno, hrvatsko-muslimanski rat u BiH 1993-94., i njegovi utjecajni apologeti u hrvatstvu danas, pokazao je da u hrvatstvu žive i ustaški i mačekovski pristupi prema BiH i da današnje hadezeovske struje i u Hercegovini i Zagrebu čekaju isto što i vodstvo Republike Srpske, a to je podjela BiH.
Photo: Sergej Drechsler/Novilist
*Znači li to da se devedesete mogu vratiti?
Srpski nacionalizam već 30, a hrvatski 25 godina, dominiraju svaki u svojoj etno-sekti i zagađuju okoliš. Srpski je bio najjači osamdesetih i devedesetih, ali je poslije 2001. u relativnom slabljenju u odnosu na hrvatski nacionalizam. Hrvatska je danas najjača scena etničkog i klerikalnog nacionalizma na Balkanu, oko ovog bi se trebalo složiti sa Slavojem Žižekom. Samo je srpsko-hrvatski sukob mogao izazvati onakav rat kao rat u Hrvatskoj i BiH 1991-95. Albanci, Bosanci, Slovenci i Crnogorci igrali su sporedne uloge. Dvadeset godina poslije rata u Hrvatskoj i BiH, glavni nacionalizmi se ne mijenjaju. U bivšoj Jugoslaviji bilo je svakih desetak godina: novi ustavi, ustavni zakoni, reforme, sistem se stalno mijenjao i u teoriji i praksi. Slično, u zapadnoj Evropi nakon Holokausta i ratnog pokolja pedesetak milijuna ljudi, Willy Brandt kleči u Aušvicu već 25 godina poslije rata, a 35 godina do rata, bivši ratni protivnici opet oblače uniforme u britanskoj humorističkoj televizijskoj seriji 'Alo, 'alo, zezaju se s nacionalnim stereotipima i ratnim mitovima. A na Balkanu 20 godina od kraja rata, pomirenje se ne nazire. U sportskim arenama viču ubij i zakolji, fašisti marširaju po ulicama, podižu se međusobne tužbe za genocid, priređuju se vojne parade, provokativne komemoracije, vlastodršci se natječu u podilaženju nacionalizmu, vazda ista mitomanija iza koje traje tranzicijski kriminal, korupcija i međuetnička mržnja do sudnjeg dana.  
*Ipak, na političkoj sceni postoje i mekše struje u odnosu na tvrde nacionaliste o kojima govorite?
Rijetki razumniji politički lideri su privremeno, poput predsjednika Stipe Mesića u Hrvatskoj - srbijanski liberalni premijer Đinđić nije ni dobio priliku jer je ubijen tek što je izabran -  pokušali obuzdati ekstremizam. Stanje se nije promijenilo. Lažni ljevičari i tobožnji umjereni liberalni nacionalisti poput Milanovića u Hrvatskoj ili Tadića u Srbiji su tvrdim nacionalistima bili otprilike ono što je Tuđman bio Miloševiću i obratno. Danas su kao i uvijek nacionalisti na vlasti i u Beogradu i u Zagrebu. Jedni druge trebaju, ako dođe do radikalne smjene u jednom od ova dva centra, pada i onaj drugi. Ulično ustaštvo i četništvo toleriraju se poput folklora. Od 2000., kad je u Hrvatskoj prijetnju državnim udarom blokirao predsjednik Mesić, ideje državnih udara i vojnih pučeva vrte se po mnogim glavama. Najvjerojatnije će, ipak, samo nastaviti rituale koji prolongiraju mržnju. Od dvomiljunskog srbijanskog cirkusa na Gazimestanu 1989. kao uvertire u balkansku tragediju prošlo je četvrt stoljeća, ali nedavno smo gledali hrvatsku verziju iste šovinističke farse s implicitnom najavom „oružanih bitaka koje nisu isključene“ - vojnu paradu  povodom 20. godišnjice operacije “Oluja”. Balkanske državice životare kroz svoja mitomanska prepucavanja, religijsko-nacionalne rituale, međunarodne nastupe sportskih reprezentacija nabijene politikom, te ispraznu državnu pompu financiranu na dug iz prazne državne blagajne. Ako već nema zdravog razuma, kako to da na Balkanu poslije trideset godina nacionalističkog terora ne djeluju faktori poput monotonije, umora, dosade? To je sve jednom šokantno, i dalje je odvratno, ali je poslije nekoliko desetljeća postalo naprosto dosadni kič i u nebo vapijuća glupost. Nacionalistička pornografija je amaterska, nemaštovita, koristi uvijek iste slike i priče, ali milijune ovdašnje populacije to i dalje uzbuđuje.
Na ovim prostorima najvažniji procesi se odvijaju u simboličnoj i kulturnoj sferi a ne ekonomskoj kao u razvijenim zemljama. SFRJ živi u svijetu simbola, mitova i sjećanja ali i postjugoslavenske etničke države su samo simboli, mitovi i rituali i ništa više. Neprimjereno je uspoređivati „materijalnu“ SFRJ s njima jer ona je bila ozbiljna država srednje veličine, s značajnom industrijom, izvozom, suverenitetom, međunarodnim utjecajem i ugledom, i ostalim atributima državnosti koje postjugoslavenske državice nemaju. Kolonijalni status ex jugoslovenskih država danas raspoznaju i djeca i misle da je tako uvijek bilo, a djedovi i bake im kažu da nije
*Kakav je bio odnos religije i politike prije i poslije pada komunizma na prostorima bivše Jugoslavije?
Većinske religijske organizacije spojene su s etničkim nacionalističkim strankama, daju režimima na vlasti legitimitet, sakraliziraju državnu ideologiju. U nacionalnim identitetima krucijalna je vjerska komponentna, nema sekularnog hrvatstva, srpstva ili bošnjaštva, to se dijagnosticira kao nešto defektno ili kao izdaja. Uz ovo, meni je osobno najzanimljivije nešto što se inače ne opaža i o čemu se ne govori. Naime, dominantni tip religioznosti na ovim prostorima je nametnula Srpska pravoslavna crkva. Ona je unatoč porazima u koje je Srbe vodila, uspjela „prekrstiti“ ljute protivnike: hrvatski katolicizam i bosanski islam, iako ovi toga nisu ni svjesni, a ako i jesu to će poricati. Ovi su zaglibili u ono što je svojstveno svetosavlju, dakle etnofiletizam, obožavanje historije, apoteoza države i plemena, kult mučeničke nacije, kolektivno samosažaljenje, mitomanija, pesimizam, slavljenje smrti. Nekako bi bilo logično da dolazi vrijeme kad će se vjernici ovih konfesija toga mračnog tipa religioznosti zasititi, to je perverzno, bolesno. Nedavno se u Zagrebu okupilo 15.000 Jehovinih svjedoka na svjetskom kongresu. Zrače optimizmom bez obzira u što da vjeruju, osim toga su multietničke strukture, bilo je tu uz narode cijelog svijeta sigurno i Srba i Hrvata i Bosanaca i Albanaca i drugih balkanskih naroda. Dok Jehovini svjedoci gledaju u nebesa i kucaju ljudima na vrata uvjereni da imaju radosne vijesti, glavne balkanske religije kopaju po krvavoj povijesti, gledaju u mračne jame i masovne grobnice i kliču poput španjolske Falange: „Viva la muerte!“. Kongres Jehovinih svjedoka bio je jedan od najprogresivnijih skupova u Zagrebu od 1990. do danas. Možda stoga ima uvjeta za evangelički rivajvl na Balkanu. Jedan evangelički teolog iz Hrvatske smatra da se primjerice Crkva u Hrvata, unatoč privilegijama koje uživa kao državna crkva, boji amerikanizacije, jer ova donosi evangelizaciju i prozelitizam po američkim misionarima. Poznato je da je i Srpska pravoslavna crkva opsjednuta invazijom sekti, napose su joj Mormoni utjerali strah u kosti kao i kolegama u Rusiji. Slične brige preokupiraju i Islamsku zajednicu u BiH. Zanimljivo je da američki evangelički misionari najuspješnije podrivaju svjetski katolicizam. Poznato je da su samo 1980-tih američki protestanti u Južnoj Americi pridobili deset milijuna katolika kojima je bilo dosta vjerske rutine i korumpiranog klera koji nikad nije ozbiljno pristupio problemu siromaštva, ali je zato brzo i efikasno ugušio teologiju oslobođenja. Po nekim procjenama, katolicizam u Južnoj Americi gubi dnevno nekoliko tisuća vjernika koji prelaze u američke protestantske denominacije. Ove su tendencije za Balkan dobra vijest. Tek kad izgube par milijuna vjernika i osjete se stvarno ugroženima, možda će se tri velike balkanske religije barem simbolično pomiriti i prestati s progonom vještica, obožavanjem smrti, mitova i mračne povijesti.
*Je li se Jugoslavija raspala na simboličkoj ravni?
Na ovim prostorima najvažniji procesi se odvijaju u simboličnoj i kulturnoj sferi a ne ekonomskoj kao u razvijenim zemljama. SFRJ živi u svijetu simbola, mitova i sjećanja ali i postjugoslavenske etničke države su samo simboli, mitovi i rituali i ništa više. Neprimjereno je uspoređivati „materijalnu“ SFRJ s njima jer ona je bila ozbiljna država srednje veličine, s značajnom industrijom, izvozom, suverenitetom, međunarodnim utjecajem i ugledom, i ostalim atributima državnosti koje postjugoslavenske državice nemaju. Kolonijalni status ex jugoslovenskih država danas raspoznaju i djeca i misle da je tako uvijek bilo, a djedovi i bake im kažu da nije. Zato se u tom novom balkanskom teatru „vrte“ simboli, mitovi, imaginarne nacije koje se nisu ostvarile. SFRJ je nastavila život i u sferama generacijskih identiteta. Sjećanje na SFRJ je danas jedan imaginarij u tom simboličnom kolopletu nasuprot postjugoslavenskim “teatar državama”. Posuđujem koncept antropologa Clifforda Geertza koji je na primjeru jedne kolonijalne države u Indoneziji u devetnaestom vijeku, zaključio da država može funkcionirati i samo na bazi pompe i rituala. Upravo takve su postjugoslavenske etničke državice. Geertza treba osuvremeniti ovim postkolonijalnim iskustvom balkanskih „teatar-država“.
*Nacionalisti u Hrvatskoj upozoravaju na navodne pokušaje obnove Jugoslavije?
Oni bi je prvi obnovili kad bi se mogli time materijalno okoristiti kao oni koji su je srušili i opljačkali. Čak i među najvećim jugonostalgičarima nema poziva na obnovu SFRJ. Osobno, smatram da je na ovim prostorima idealni oblik društvene organizacije grčki polis, demokratska samoupravna grad-država, to je prije stotinu godina tvrdio britanski povjesničar Marriott koji je za razliku od njegovih kolega iz projugoslavenskog lobija u Londonu bio protiv stvaranja Jugoslavije. Sadašnje etničke državice su itekako vještačke konstrukcije, ništa manje od onog koliko je Jugoslavija bila vještačka i ništa manje skrojene u centrima Zapada. A možda i više, jer da ne bi i dalje bili Južni Slaveni koji govore zajedničkim jezikom i dijele slično tisućljetno iskustvo, nego nešto treće ili peto, novi etno režimi moraju konstruirati razlike u jeziku i interpretacijama povijesti kojima se svatko normalan smije, ako mu nije muka. Zato mislim da balkanizaciju treba nastaviti, ne znam zašto bi ostala u ovim granicama. Vještačke etnokonfensionalne države treba podijeliti u veći broj samostalnih demokratskih polisa. Uostalom i najprirodniji naši kolektivni identiteti su lokalni i regionalni, naša rodna mjesta, gradovi, sela i provincije, lokalni dijalekti i običaji, to smo mi. Najugodnije se svi na ovim prostorima osjećamo kad na našem zajedničkom jeziku kojim govori dvadesetak milijuna ljudi, na pitanje odakle si kažemo rodno mjesto, grad, provinciju, a ne etnos ili konfesiju, stavljati to u prvi plan zvuči u najmanju ruku bizarno, neprirodno.
Photo: Stock
*Kako komemorirati Tita?
Prije svega u sklopu izgradnje demokratske političke kulture. Kad se netko usidri trideset godina na vlasti, a usput se u njegovu čast održavaju patriotski rituali koji imitiraju religiju, to je model autoritarnog režima, agresija na demokraciju... Ali objektivna nastava povijesti na ovim prostorima mora objasniti učenicima i studentima da su, promatrano u svjetskom kontekstu i dugom trajanju, ovi mali balkanski narodi u tisuću godina najvećim dijelom tog vremena bili robovi, kmetovi, kolonizirani urođenici ili kao danas, u polukolonijalnom statusu. Samo je period titoizma od sredine 1950-ih do kraja 1980-ih bio iznimka u tom  dugom trajanju: samo tada, nikad prije ni poslije, ovi su narodi dobili priliku za autonomni društveno-ekonomski razvoj, modernizaciju i nacionalnu emancipaciju koju nitko izvana nije sputavao nego su je i pomagali. Da li se isto može postići  i održati pola vijeka na istom prostoru kroz demokratski sustav, bez ideologije koja je tada vladala i bez izuzetnog pojedinca kakav je bio Tito? To treba pitati učenike i studente povijesti, neka pišu o tome domaće zadaće i diplomske radove. Posebno je pitanje načina komemoracije tako važne povijesne ličnosti kao Tito. Jedan od primjera današnjeg hrvatskog sektaštva i nacionalističkog jednoumlja je da Hrvatska kao rodno mjesto u svijetu najpoznatijeg državnika južnoslavenskog porijekla, ima jedan Titov, a dvadeset spomenika Tuđmanu o kome u udžbenicima povijesti civiliziranih zemalja ne piše ništa ili ništa dobro. Tito bi trebao imati na jugoslavenskim prostorima nekoliko spomenika na historijskim mjestima, muzeje koji prikazuju njegovu povijesnu ulogu i arhive koje omogućuju znanstvena istraživanja o njemu i njegovu vremenu.
Najugodnije se svi na ovim prostorima osjećamo kad na našem zajedničkom jeziku kojim govori dvadesetak milijuna ljudi, na pitanje odakle si kažemo rodno mjesto, grad, provinciju, a ne etnos ili konfesiju, stavljati to u prvi plan zvuči u najmanju ruku bizarno, neprirodno
*Zašto je Bosancima nametnut, takav kakav jeste, nehumani i anticivilizacijski Dejtonski mirovni sporazum?  
Da su barem Amerikanci onu trojicu doživotno zaključali u toj vojnoj bazi u državi Ohio, a ovamo pustili neka rat riješi stvari do kraja. Brzo bi bio gotov, ostavio bi pravedniji poredak od Dejtona. Glavni američki dejtonski diplomat Holbrooke napisao je u memoarima da je Dejton spasio od propasti bosanske Muslimane! Saving private Mujo! To je Hollywood za naivne, jer u stvarnosti nije bilo Saving private Mujo nego Saving general Ratko. Akademik SANU i guru Republike srpske, Milorad Ekemečić zahvalan je SAD-u jer je po njemu u BiH Amerika vratila Srbima ono što im je uzela u Hrvatskoj, te, nota bene, treba ga citirati: „razbila osinjak iz kojeg su izbijali svjetski ratovi“! A kolega mu Dragoljub Živojinović misli da je u 130 godina otkako Srbija i SAD imaju diplomatske odnose, Amerika u Srbiji uvijek gledala saveznicu posebnog značaja i osim kad je Milošević skrivio NATO bombardiranje, bila uvijek Srbiji moćnom zaštitnicom, tako valjda i u bosanskom pitanju. Kad vodeći srpski nacionalisti akademici SANU hvale Dejton, dok ga žrtve proklinju, sve je jasno. Amerikanci su ta nesretna tri zaraćena balkanska plemena strpali u rezervat, a za lakšu  administraciju izvana, vašingtonska Velika Porta je izmislila „Dejtonski milet”. Priznali su ratom konstruirane vještačke etnokonfesionalne nacije i provizorne granice nastale etničkim čišćenjem pretvorili u stalne. Takva banalna i apsurdna socijalna struktura u BiH nikad u povijesti nije postojala, te tri „nacije“ plus „ostali“ a da zemlja kao cjelina nije nacija tj. nacionalna država. Dejton je imenovao i etničke guvernere koje upravljaju tužnim rezervatom u ime Zapada kao što su u otomanskom carstvu vjerski poglavari administrirali lokalne milete. Međutim, pogrešno je tražiti nekakav zločinački plan ili zavjere u svemu tome ili misliti da te velike sile imaju nekakve jako pametne kombinacije koje običnim smrtnicima nisu jasne. Ne treba podcijeniti ljudsku glupost, površnost, neznanje, taštinu i aroganciju, to su moćne povijesne sile. Dejtonski režim smislila je jedna američka “industrija mira”, pseudoznanost o rješavanju međunarodnih konflikata slična fenomenu iz SFRJ koji se zvao ONO i DSZ. U Washingtonu ordinira vojska uhljeba profesionalnih mirotvoraca. Mnogima je tamo Dejton unaprijedio karijere i slave ga kao veliki uspjeh. Po elitnim američkim univerzitetima i među vanjskopolitičkim savjetnicima u Washingtonu vlada jagma za raznim vladinim peacebuilding i reconciliation projektima mirenja i preodgoja zaraćenih plemena po svijetu. Bilo bi krasno da sva ta silna dostignuća ove „mirologije“ Amerika pokuša više primijeniti na samu sebe da bi bilo više vanjskopolitičkih poteza SAD-a kao što su nedavna Obamina nagodba s Iranom o ograničenju nuklearnog oružja i pomirenje s Kubom, iako su ga s američke desnice žestoko baš zbog ovih dostignuća napali.
Kad se vladike ili muftije nađu na kavi, zacijelo se pitaju kako je to tim hrvatskim biskupima i kardinalima uspjelo, pa kažu: pogledaj im nove monumentalne crkve tamo gdje uopće nema vjernika, popovske vile, mercedese i ministarske plaće, šta to mi pobogu radimo krivo, braćo moja mila?
*Vlada li danas svijetom antiislamizam?
Da, djelomice zbog površnosti, neznanja i stereotipa o muslimanima na Zapadu, a djelomice je dirigiran od strane država i politika kojima je diskreditiranje muslimana u nacionalnom interesu. Naravno, odgovorni su i radikalni islamistički pokreti i korumpirani muslimanski režimi. Oni diskreditiraju cijelu islamsku civilizaciju danas, kao što su ranije režimi poput staljinizma, maoizma ili Crvenih Kmera učinili da antikomunizam demonizira cijeli svjetski socijalistički i radnički pokret.
*Kako se prema Vašoj ocjeni Islamska zajednica BiH “držala” od 1990., do danas?
U usporedbi s dvije velike susjedne joj kršćanske crkve razlikuje se dosta jer do početka rata nije pokazivala netrpeljivost prema ideji višekonfesionalne države. Zatim, u ratu nije bila agresor na susjedne narode, branila je na svojoj zemlji svoj narod, dok su mu susjedi kršćani uz blagoslove svojih vladika i vojnih dušobrižnika rušili džamije. Također, islam ima po svojoj prirodi slabiji nacionalizam. Ipak, IZ bi htjela biti državna religija, ali to ne može biti u BiH takvoj kakva je. Dakle, slabija je od crkava u komšiluku onoliko koliko je BiH slabija kao država, zatim onoliko koliko je u islamu slabiji nacionalizam i utoliko što BiH nije muslimanska država, nego se sastoji od tri etnokonfesionalne paradržave, s nekom vrstom tri državne religije.
S tim u vezi, uvijek me je kod poratne IZ BiH najviše zanimalo – ne ono što su mediji napuhavali, nekakve vehabijske, selafijske i druge ekstremne grupe – nego koliko je u IZ ulemi i među muslimanskim intelektualcima uticajna ideja da podjela BiH za muslimane može biti korisna i da se time na jednom manjem, ali homogenom muslimanskom teritoriju formira nekakav evropski mini-Pakistan, što naravno SAD i EU ne bi dopustili, pa se zato prave da im je stalo do jedinstvene BiH. Ali, znatiželjan sam koliko najutjecajnijih ljudi u IZ možda tako misli; to Aliji Izetbegoviću nije bilo mrsko, naprotiv, mislim da je za baš takvu varijantu molio boga.
Nebitno je da li ti desničari nekoga žele linčovati, „lustrirati“ ili „humano preseliti“ zbog ideologije, vjere, nacije, ove ili one orijentacije; bitno je da su javno zastrašivanje, proizvodnja neprijatelja i vježbanje opsadnog stanja karakteristike fašizma. Baš kao i marševi ratnih veterana i ratnih vojnih invalida, apoteoza rata, spaljivanje nepodobnih knjiga, pokušaji državnih udara, ulično nasilje nad političkim protivnicima, obožavanje kulta države, supstitucija zbilje mitovima, komemoracija žrtava iz vlastitog etnosa uz naslađivanje nad patnjama drugih
U odnosu na ideju državne religije, IZ u BiH ima takve tendencije i obilježja iako je, bez obzira na medijske priče o megalomanskim novim džamijama, u slabijem statusu od nacionalnog pravoslavlja u Srbiji i RS, te nacional-katolicizma u Hrvatskoj. Na ovim prostorima najveću količinu vlasti, moći, državnih privilegija i društvenoga utjecaja prigrabila je Katolička crkva u Hrvatskoj. Mislim da joj Srpska pravoslavna crkva i bosanska IZ zavide. Kad se vladike ili muftije nađu na kavi, zacijelo se pitaju kako je to tim hrvatskim biskupima i kardinalima uspjelo, pa kažu: pogledaj im nove monumentalne crkve tamo gdje uopće nema vjernika, popovske vile, mercedese i ministarske plaće, šta to mi pobogu radimo krivo, braćo moja mila?
*Jednom ste izjavili da je kapitalizam najveće zlo modernog vremena – je li?
Moderno je doba počelo pod geslom: sloboda, jednakost, bratstvo. Kapitalizam je ideologija slobode, ali bez bratstva i jednakosti. On u usporedbi s totalitarnim sustavima nije se održavao primarno silom, nego više i uspješnije manipulacijom, zbog čega je on suptilnije a ne manje zlo od totalitarizma. Primjer: kad te s posla izbace na ulicu, to se fino zove downsizing ili outsourcing, skoro da čovjek poželi da ga te blagodati snađu. I sam naziv neoliberalni kapitalizam je marketinški trik. To mu dođe kao nešto jako suptilno i progresivno.
Ali pravo ime tom sistemu, ako ćemo govoriti istinu, moralo bi biti ekonomski ekstremizam, ekonomski fundamentalizam ili ekonomski terorizam. Neoliberalni kapitalizam je teror nad ljudima koji pokušavaju pošteno i ljudski živjeti od svog rada. U njemu su prečesto gubitnici oni koji igraju po pravilima i vjeruju da se uspjeh postiže teškim radom, kako voli kazati Noam Chomsky. Taj sistem je dizajniran u korist jednog malog broja najbogatijih koji posjeduju ogroman dio svjetskog bogatstva i sve su bogatiji a svakim danom se povećavaju mase najsiromašnijih. Nedvojbeno je da taj sistem treba korjenito promijeniti, tu je ključno etičko pitanje koja su sredstva dozvoljena da ga se promjeni.
*Je li papa Franjo drugačiji papa?
Da ništa nije napravio osim ove nove enciklike o zaštiti okoliša, dobar je. Osim toga, popravio je papinski imidž, ponaša se kao običan čovjek i dobrohotno se smješka čime se razlikuje od Benedikta XVI koji sliči na galaksijskog imperatora iz filmova Star Wars. Općenito govoreći, institucija papinstva se svodi na ritual bez neke naročite duhovne suštine. Suvremeni katolicizam je svjetski show, a vjernici su površni ili u nekim zemljama poput Irske, Poljske i Hrvatske, katolici su primarno zbog toga što su nacionalisti, a Crkva je simbol nacije. Međutim, papinska institucija je važna jer povezuje vrlo heterogen svjetski katolicizam, zadovoljava neke ljudske potrebe, jer čovjek 21. vijeka voli tradiciju, spektakle i ne želi biti izoliran nego imati osjećaj pripadnosti međunarodnoj zajednici.
PHOTO: EPA/CIRO FUSCO
Konačno, papa ima određeni autoritet i utjecaj koji se ponekad koristi za promicanje ljudskih prava i diplomatsko posredovanje u međunarodnim krizama. Od nedavnih ozbiljnijih izazova, recimo, papa Franjo još nije uspio utjecati na konzervativne katolike u SAD, a to su većina biskupa, da smekšaju rigidne stavove o abortusu i kontracepciji zbog povijesne šanse za pedeset milijuna američkih siromaha da dođu do zdravstvenog osiguranja. Čini se da bi kršćanima trebalo, barem u teoriji, biti važnije što je Obamacare omogućio milijunima najsiromašnijih i radničkoj klasi da se prvi put u povijesti dokopaju opće zdravstvene zaštite nego održavanje najrigidnijih konzervativnih pristupa abortusu i kontracepciji. Zato će biti zanimljivo vidjeti rezultate predstojeće papine posjete SAD-u u rujnu.
*Svojevremeno se vaše ime našlo na spisku nepodobnih Hrvata u “Slobodnom tjedniku”, a nalazi se opet u zadnje vrijeme na crnim listama domovinskih neprijatelja. Zašto ste nepodobni?
Koliko se sjećam, na početku rata sam bio naveden u tom tabloidu kao agent Udbe, a po nekim nedavnim navodima na desničarskim portalima pripadam urotnicima protiv hrvatske države koji rade na obnovi SFRJ. Nebitno je da li ti desničari nekoga žele linčovati, „lustrirati“ ili „humano preseliti“ zbog ideologije, vjere, nacije, ove ili one orijentacije; bitno je da su javno zastrašivanje, proizvodnja neprijatelja i vježbanje opsadnog stanja karakteristike fašizma. Baš kao i marševi ratnih veterana i ratnih vojnih invalida, apoteoza rata, spaljivanje nepodobnih knjiga, pokušaji državnih udara, ulično nasilje nad političkim protivnicima, obožavanje kulta države, supstitucija zbilje mitovima, komemoracija žrtava iz vlastitog etnosa uz naslađivanje nad patnjama drugih, itd.
To su scene iz suvremene hrvatske povijesti. Podsjećaju na scene iz poznatog filma „Dvadeseti vijek“ (Novecento) Bernarda Bertoluccija koji daje slike uspona talijanskog fašizma dvadesetih i tridesetih godina prošlog stoljeća. Tu su crnokošuljaši koji mlate neuvjerljive patriote i političke protivnike, ratni veterani u invalidskim kolicima s odličjima i fašističkim insignijama predvode fašističke mimohode, a ovi vode nasilju na ulicama, državnim udarima i diktaturi.
Photo: Stock
*Šta je tema vaše nove knjige “Pax Americana na Jadranu i Balkanu: mirovne misije SAD-a prema međunarodnoj historiografiji, popularnoj kulturi i kulturi sjećanja, 1919-2014”?
Da bi se razumjela uloga SAD na Balkanu 1990-ih treba američke intervencije sagledati u širem povijesnom kontekstu i kroz perspektivu dugog trajanja. SAD je bio vojno prisutan više od dvije godine na Jadranu u krizi oko zapadnih granica nove jugoslavenske države nastale poslije 1. svjetskog rata. Zatim u Trstu i oko njega devet godina opet oko jugoslavensko-talijanskog razgraničenja poslije Drugog svjetskog rata. Zatim dolaze balkanske avanture Amerikanca devedesetih i njihova odluka da tu uspostave trajnu vojnu bazu. Kroz tih stotinu godina pratim ove američke intervencije koje su bile uglavnom mirovno-posredničkog karaktera.
Međutim, diplomaciju i politiku stavio sam u sjenu onog što je, inače, sporedno kod takvih studija, a to je globalno širenje utjecaja američke popularne kulture i njen utjecaj na lokalne i nacionalne identitete, te kako su oni kroz te uvezene žanrove percipirali Ameriku i Amerikance. Tako da je ova knjiga jedna kulturna povijest prije nego politička. To znači, važnije mi je od Wilsona, Clintona, Holbrooka i Kissingera, analizirati što ima o Amerikancima i međunarodnom vježbanju mira po Balkanu kazati Tijardovićeva opereta, mjuzikl Jalta, Jalta, jugoslavenski rock, Bijelo Dugme, Azra i Laibach, postjugoslavenski film, Edo Maajka, Dubioza kolektiv, TBF i balkanski hip hop.
*Intervju prenosimo s portala BNN.ba
star